

„Egy betegség kitünő lehetőség, hogy megváltoztasd magad”
2005-ben kezdtem jógázni abban a reményben, hogy sikerül leküzdenem egy – a Nyugati orvostudomány által – gyógyíthatatlannak vélt betegséget. Ezt a célt nem várt gyorsasággal és hatékonysággal értem el, ami máig is segít fenntartani töretlen lelkesedésem a jóga tudománya iránt. Gyógyulásom után egy aktív keresési periódus következett, különböző hatha jóga irányzatok kipróbálása után a figyelmem egyre inkább az astanga vinyásza jóga felé fordult.
„A tudat stabilitásának szilárd alapja a hosszú időn keresztűl, megszakítás nélkül végzett gondos gyakorlás.”
Patanjali jóga szútrák I.14
Három év aktív ászanázást követően, egy megmagyarázhatatlan hirtelen döntéstől vezérelve egy évre Indiába költöztem. Első hónapokat a Himalájában különböző guruk, szádhuk, szemfényvesztők társaságában töltöttem, aktív hangolódással, gyakorlással, és útkereséssel. Itt kezdtem el komolyabban foglalkozni az astanga vinyásza jógával.
A második félévet dél-indiai mesterek szigorú felügyelete alatt töltöttem napi 6-7 óra gyakorlással. Itt már elsősorban az astanga rendszer tanulmányozásával foglalkoztam. Mysore-ban a Sthalam8 Astanga Intézetben végeztem oktatói tanfolyamot, ahol az elméleti és gyakorlati képzés magas színvonalát a Mysore Egyetem professzorai és hallgatói biztosították. Tanáraim: BNS Iyengar, V. Sheshadri, Vinay Kumar és Ajay Kumar.
2013-ban a szakmai kíváncsiságtól vezérelve jelentkeztem, majd felvételt nyertem a KPJAYI-ban, a világszinten legnagyobb hagyománnyal rendelkező astanga vinyásza jóga intézménybe. Ez alapjaiban változtatta meg az addigi „astangás” szemléletem, hozzáálásom, kérdés nem férhetett hozzá, hogy ezentúl itt szeretnék tanulni.
Jelenleg is minden évben ellátogatok Mysore-ba, KPJAYI-ban, a Gurumhoz, R. Sharath Joishoz, fejlődésem folyamatos fenntartása érdekében.
Jógikus életmódot követő gyakorlóként a rendszeres gyakorlati és elméleti képzéseken túl kiemelt jelentőséget tulajdonítok a megfelelő, etikus táplálkozásnak. A Vegan Society tagjaként, vegán életvitelt folytatok.
“…A jóga nem való mindenkinek, rendkívül összetett rendszer. Azt szeretném, ha jól átgondolnád a döntést, mielőtt elkezded. A jóga felforgatja az egész életed, mert elkezded magad igazán jól érezni (…) Az is előfordúlhat, hogy otthagyod az állásodat és elmész Indiába. Ezért kérlek, nagyon fontold meg, hogy el akarod-e kezdeni…” (David Williams)
4 év intenzív oktatási tapasztalat után 2013. augusztusában saját jógaiskolát nyitottunk a Bandha Works-öt, Gubán Dorottyával, R. Sharath Jois áldásával. Azóta is itt gyakorlok és oktatok töretlen lelkesedéssel és hittel.
2017-ben Gurumtól, R. Sharath Jois-tól, KPJAYI Authorized Level 1 oktatói címet kaptam.
2018 januárjában az a hatalmas megtiszteltetés ért, segédtanár lehettem egy hónapra Gurum mellett a KPJAYI-ben, Indiában.
KPJAYI Mysore, India



PARAMPARA
Tanítói láncolatom: R. Sharath Jois – K. Pattabhi Jois – T. Krishnamacharya – Ramamohana Brahmachari…
A parampara a tudás, amelyet a tanár a tanítványára hagyományoz. A parampara szanszkrit szó jelentése a tudás átadásának legértékesebb formáját, a közvetlen és tapasztalati tudás átadását fejezi ki. Ez minden tanítói láncolat alapja: az évezredes tanítás megőrzésének láncolatában a tanár és tanítványa a láncszemek. A jógatanításnak a paramparaból kell származnia ahhoz, hogy hatékony, igaz és teljes legyen. A parampara biztosítja azt, hogy a jóga tanítása hatékony, igaz és teljes legyen.
A tudást csak azt követően lehet átadni, hogy a tanítvány már éveket töltött egy tapasztalt guruval, egy olyan tanárral, akinek a tanítvány testét, szellemét, beszédét és belső lényét teljes mértékben átadta; a tanítvány csak ezt követően válik alkalmassá a tudás befogadására. A tudás átadásának a tanár és tanítványa között ily módon történő átadása a parampara.
A tanítvány dharmája, vagyis kötelessége az odaadó gyakorlás valamint az, hogy törekedjen a guru tanításainak megértésére. A tudás – és a jóga – tökéletessége több, mint egyszerűen megtanulni a gyakorlást; a tudás a tanítvány és a tanár közötti kölcsönös szeretetből és tiszteletből fakad, és ennek a kapcsolatnak a kiműveléséhez elkerülhetetlenül idő kell.
A tanár kötelessége az, hogy pontosan a gurujától tanult módon tanítsa a jógát, jó szívvel és nemes szándékkal, jó célra törekedve. A tanításban még szikrája se legyen ártó szándéknak. A tanár semmiben sem tévesztheti meg tanítványát és nem térhet el attól, amire őt magát megtanították.
A tanár és a tanítvány közötti köteléknek, amely egy bőséges spirituális örökség alapját képezi, Indiában több ezer éves hagyománya van. A tanár meg tudja szilárdítani tanítványait – erőssé tudja őket tenni akkor, ha meginognának. A tanár olyan, mint egy apa vagy egy anya, aki tanítványa minden egyes spirituális lépésénél jelen van és ügyel azokra.
A jóga tanítását számos ősi tanári tradíció őrzi, ugyanakkor manapság egyesek új tanítói láncolatokat próbálnak létrehozni, új utakat részesítve előnyben gurujuk paramparaját elítélik vagy megváltozatják. Ezzel szemben átadni magunkat a paramparanak olyasvalami, mintha sok ezer éve tartó tanítások folyamába olvadnánk bele, egy olyan folyó áramlatába, amelyet ősrégi mesterek tartottak fenn, és amely egy óceánnyi tudássá gyűlt össze. Ugyanakkor nem minden folyó jut el az óceánig, ezért ügyelnünk kell arra, hogy az általunk követett hagyomány igaz és önzetlen legyen.
A Himalája csúcsaira sokan akarnak feljutni, azonban nem mindenki jár sikerrel; ugyanakkor bátorság és önátadás által, valamint a guru kegyelméből, aki a tudás birtokosa és aki tanítványaiért fáradhatatlanul dolgozik, feljuthatunk a tudás csúcsaira.
Sharath 1971. szeptember 29-én született az indiai Mysore-ban. Édesanyja, Saraswathi Rangaswamy, a legendás mester, Sri K. Pattabhi Jois lánya. Mivel gyermekkorát nagyrészt jógagyakorlók között töltötte, az első ászanákat alig hétévesen sajátította el, és egészen tizennégy éves koráig az első és második sorozat testtartásaival ismerkedett. Az ezt követő három évben tanulmányaira koncentrált, és bár a bangalori JSS Akadémián műszaki diplomát szerzett, Sharath már ekkor tudta, hogy egyszer majd édesanyja és szeretett nagyapja által járt utat fogja követni.
Formális jóga képzését tizenkilenc évesen kezdte meg. Minden nap hajnali fél négykor kelt, és nagyapja Lakshmipuramban lévő shálájába vette útját. Miután végzett a gyakorlással, guruja, Pattabhi Jois mellett segédkezett, amit hosszú éveken át teljes odaadással végzett.
Sharath gyakorlás iránti őszinte elkötelezettsége és fegyelme a mai napig töretlen. Minden nap hajnali egy órakor kel, hogy végezzen saját gyakorlásával, mire tanítványai megérkeznek a K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute-ba, amelyet ő vezet.
Sharath Pattabhi Jois egyetlen tanítványa, aki az astanga jóga rendszerének mind a hat sorozatát gyakorolja. Jelenleg Mysore-ban él feleségével, Shruthi-val, kislányával Shraddha-val, és kisfiával Sambhav-al.
Forrás: KPJAYI
1915. július 26-án, Guru Purnima napján született (a Guru hónapjának teliholdas napja) a Karnátaka államban levő Kowshika nevű faluban, Mysore-tól 150 km-re. Édesapja, a közel hetven családot számláló falu asztrológusa és papja volt. Pattabhi Jois a család kilenc gyermeke közül középsőként született, és mint minden brahmin fiúcska, már öt éves korától elkezdte a Védákat és a hindu rituálékat tanulni. 12 évesen vett részt élete első jóga bemutatóján, ami a középiskolájában került megrendezésre, és amely élmény olyan hatással volt rá, hogy jobban megszeretett volna ismerkedni ezzel az ősi tudománnyal. Annyira izgatott volt új felfedezésétől, hogy másnap kora hajnalban felkelt, hogy találkozhasson azzal a lenyűgöző jógival aki a bemutatót tartotta, és akit Sri T. Krisnamácsárjának hívtak… Guruji életéről és munkásságáról bővebben itt olvashatsz.
1888. november 18-án Ranganayakiamma fiút szült, első gyermeküket. Az Úr Visnu egyik inkarnációja, az Úr Krsna után Krishnamacharyának nevezték el. Krishnamacharya után hamarosan két fiú, Narayana és Appalacarya, és három lány, Alamelu, Tayamma és Cudamani következett… Krisnamacharja életéről és munkásságáról bővebben itt olvashatsz.
KÉPZÉSEK
KPJAYI, Mysore program. Mysore, 3 hónap.
KPJAYI, Mysore program. Mysore, 3 hónap.
KPJAYI, Jóga szútra tanfolyam, mantra éneklés, szanszkrit tanfolyam. Mysore, 3 hónap.
Astanga vinyásza jóga workshop. Budapest, 3 nap.
Astanga vinyásza jóga Mysore program, segédoktató. Budapest, 2 hét.
KPJAYI, Mysore program. Mysore, 2 hónap.
KPJAYI, Jóga szútra tanfolyam, mantra éneklés. Mysore, 2 hónap.
Astanga vinyásza jóga workshop. Budapest, 3 nap.
Astanga vinyásza jóga Mysore program, segédoktató. Budapest, 3 hét.
Astanga jóga workshop, Koppenhága, 1 hét.
Astanga jóga workshop, Stokholm, 1 hét.
Jivamukti Master Workshop. Ászana, kria, mantra. Budapest, 3 nap
Igazítások és jóga filozófia workshop. Budapest, 1 hét.
KPJAYI, Mysore program. Mysore, 1 hónap.
KPJAYI, mantra éneklés. Mysore, 1 hónap.
Astanga vinyásza jóga workshop. Budapest, 3 nap.
Egyéni konzultáció, elmélet és gyakorlat. Amszterdam, 7 nap.
KPJAYI, Mysore program. Mysore, 1 hónap.
KPJAYI, mantra éneklés. Mysore, 1 hónap.
Astanga, vinyásza krama jóga kurzus. Rishikesh, 1 hónap.
Sthalam8 astanga vinyásza jóga intézet, Mysore program. Mysore, 1 hónap.
Prana vashya jóga shala, hátrahajlítás kurzus. Mysore, 1 hónap.
Astanga vinyásza jóga workshop. Budapest, 3 nap.
Astanga vinyásza jóga workshop. Berlin, 2 nap.
Astanga vinyásza jóga oktatói képzés. Berlin, 2 hét.
Sthalam8 astanga vinyásza jóga intézet, Mysore program. Mysore, 1 hónap.
Prana vashya jóga shala, hátrahajlítás kurzus. Mysore, 1 hónap.
Hatha jóga oktatói továbbképzés. Budapest, 1 hét.
Astanga vinyásza jóga oktatói továbbképzés. Budapest, 3 nap.
Astanga vinyásza jóga workshop. Prága, 3 nap.
Sthalam8 astanga vinyásza jóga intézet, Mysore program. Mysore, 1 hónap.
Mysore, 1 hónap.