Krishnamacharya interjú

Guru

Izgalmas interjú a guruk gurujával, Sri T. Krishnamacharyával. A teljes beszélgetés Mala Shivatsan: Yogacharya Krishnamacharya – The Purnacharya című könyvében található, amely számos érdekes részletet tartalmaz Krisnamacharya életéről, különös tekintettel azokra az évekre, amelyeket gurujával töltött a Himalájában. Sajnos azonban csak egy kiadás jelent meg, amelyet nem meglepő módon gyorsan elkapkodtak, így jelenleg nem lehet megvásárolni a művet.

Kérdés: Mit nevezünk jógászanának?
Válasz:
1Akiknek van hitük, számukra a jógászana egy kényelmes és stabil testhelyzet (szthíra és szukha). Az ilyen személyek azért végzik az ászanákat, hogy ráleljenek a dzsívátma és a paramátma közti kapcsolatra.

2. Akiknek nincs Istenbe vetett hitük, de valóságosnak fogadják el a dzsívát, azok számára a jógászana olyan testhelyzet, amely segíti a dzsíva és az elme szamjógamját.

3. Azok, akik nem fogadják el a dzsíva valóságosságát, azok száma a jógászana egy adott testhelyzet, amely segít szabályozni az érzékeket és a pránát.

Ha egy személy érdeklődik a bhakti (Isten iránti odaadás*), az ahangraha upászana (egyesülés a Brahmannal*), vagy a manasz sánti iránt, akkor képessé kell válnia a dhjána állapotának megszilárdítására. A dhjánát pedig ülőhelyzetben kell végezni.

Kérdés: Mi a mantra szerepe az ászanák gyakorlásban?
Válasz: Az indiaiak általában a tanítójuktól kapják a mantrát, és hisznek a kortalan hatalmában, ezért számukra áldásos, ha bevonják az ászanagyakorlásba. Ezt nevezzük szamantraka ászanábhjászának. Sajnos azonban ez a képesség már csak kevés családban maradt fenn a Bháratában bekövetkezett nagy zűrzavar és változások miatt.

Kérdés: Milyen hosszú legyen a pránava (OM) a mantrázás alatt?
Válasz: A pránava hossza pránájáma gyakorlás alatt hat másodperc legyen.

Kérdés: Egy kezdő számára mi az első lépés a dhjána irányába?
Válasz: Kezdők számára nagyon áldásos egy gyönyörű múrti (istenszobor) alkalmazása.

Kérdés: Milyen korban érdemes a jógászana gyakorlását elkezdeni?
Válasz: Minden személy alkalmas a gyakorlásra, aki képes önállóan enni.

Kérdés: Hány ászana létezik?
Válasz: Annyi, ahány faj az élőlények között.

Kérdés: Mindenki képes az összes ászana végrehajtására?
Válasz: Mindenkinek a testalkatát és a testi problémáit figyelembe véve, a számára megfelelő ászanákat kell gyakorolnia. Ezért csak valódi szaktekintélyek képesek megfelelően vezetni a tanítványokat. Viszont legalább néhány tanítványnak az ászanák mesterévé kell válnia.

Kérdés: Változnia kell az életkorral az ászanagyakorlásnak?
Válasz: A jóga szádhanát három kramára oszthatjuk:

1. Szristi krama: 25 éves korig tart, tehát a brahmacsárja ásrama időszakával esik egybe. Ekkor nincs szükség a csikitszára, mivel a szádhanát azért végezzük, hogy megerősítsük a testet, az érzékeket és az elmét. A test sosem válhat gyengévé. Azonban, ha valaki mégis beteg ebben az életkorban, akkor a szristi és a szthiti krama kombinációját kell gyakorolnia. Az ősi időkben 25 éves korig mindenki gurukulamban élt. A guru gondoskodása mellett nem volt szükség a szthiti kramára. Patandzsali számos módszert kínál mindegyik szádhanához az egyéni szükségleteknek megfelelően. A tanító felelőssége, hogy eligazítsa ezek között a tanítványait.

2. A szthiti krama 25-től 75 éves korig tart, amikor a legtöbben grihasztaként élnek. Egy családos ember számára fontos az egészség megőrzése. Valójában azonban számos betegségen eshetünk át. A testi erőben, az érzékekben és az elme működésében is zavar keletkezhet, rövidülhet az életkor és váratlan halál következhet be. De a jóga szádhana biztosan segít elkerülni és meggyógyítani ezeket, és senkinek sem kell az egészsége miatt aggódnia.

3. A 75 éves kortól 100 éves korig tartó gyakorlás időszakát szamhára kramának nevezzük. Ekkor már csak azokat a jóga szádhanákat szabad végezni, amelyek elősegítenik a para apara vairágjamot, éppen ezért gjánam és bhakti jógát kell gyakorolni. Ha valaki jógászanákat is végez megfelelő be- és kilégzés nélkül, akkor akkor azonnali és hosszútávú károkat okoz vele, amelyek akár betegségekhez is vezethet.

Kérdés: Lehetséges képek alapján gyakorolni az ászanákat?
Válasz: A jógát, a zenét, a gyógyítást és a táncot csak gurutól lehetséges elsajátítani, másképp veszélyes.

Kérdés: Hányszor kell a jógászanákat gyakorolni?
Válasz: Egy órát reggel és egy órát este, étkezés előtt.

Kérdés: Mennyi ideig maradjunk az ászanákban?
Válasz: Mindegyik ászanában legalább tizenöt percet kell tölteni.

Kérdés: A régi korok bölcsei mennyi időt töltöttek a jóga gyakorlásával?
Válasz: Napi kilenc órát. Ebbe beletartozik a napi három szandhjávandanam is.

Kérdés: Mi képezze a napi gyakorlásunk nélkülözhetetlen részét?
Válasz: Legalább tíz perc antah-trátakam (tekintet fókuszálása egy belső pontra*) és sanmukhí mudrá (pratjáhára gyakorlat*) vagy mahámudrá elengedhetetlenül szükséges.

Kérdés: Mit tegyünk, ha nincs elég időnk a gyakorlásra?
Válasz: Ha nincs elég idő, akkor lehet a sírsászanára és a szarvángászanára szánt időt csökkenteni.

Kérdés: Mennyi idő után fogjuk látni a gyakorlásunk eredményét?
Válasz: Három hónap folyamatos gyakorlás után.

Kérdés: Mi legyen az ászana, a pránájáma és a dhjána gyakorlás aránya?
Válasz: A pránájámára szánt idő legalább annyi legyen, mint amennyit ászanákkal töltünk. A dhjána pedig ugyanannyi, mint a pránájáma. A dzsada jóga a mantrák, és az Ísvara  Pranidháná szellemisége nélkül végzett gyakorlás.

Kérdés: Miért ne legyen gyors az ászanagyakorlás?
Válasz: A gyors mozdulatok összezavarják a keringés és a légzés ritmusát. Ez sérülésekhez és egyéb problémákhoz vezet a különböző testrészekben. A megfelelő légzéssel kísért lassú ászanagyakorlás nem csak eltávolítja a test betegségeit, hanem csitta ékágratához is vezet. Ennek ellenére hangsúlyoznom kell, hogy a gyakorlást mindig a tanár utasításai alapján kell végezni.

Kérdés: Mit jelent a dzsitászana (ászana dzsajam)?
Válasz: A dzsítászana az a képesség, hogy egy ászanában hosszú ideig, fájdalom nélkül tudunk marani. Az ősi időkben a bölcsek képesek voltak több, mint három órát tölteni egy ászanában pránájáma és dhjána gyakorlásuk alatt.

Kérdés: Mit értünk dzsitasvászam alatt?
Válasz: Ha valaki képes bármilyen hosszú báhja kumbhakát (kilégzés utáni légzésvisszatartást) és anta kumbhakát (belégzés utáni légzésvisszatartást) végezni anélkül, hogy elfáradna, akkor őt dzsitasvászinak nevezzük.

Kérdés: Mennyi időt kell sírsászanában és szarvángászanában tölteni?
Válasz: Mindegyik ászanában ugyanannyi időt kell tölteni. A sírsászanában töltött légzések száma ugyanannyi legyen, mint a szarvángászanában. Továbbá minden légzés legyen azonos hosszúságú. Ezek a testhelyzetek olyanok, mint a jóga szeme. Erősítik az érzékeket és a légzőszerveket. A szívproblémákkal küzdőknek különösen óvatosan kell ezeket az ászanákat végeznie. A tanár csak akkor gondolhat a sírsászana oktatására, ha a tanítvány már képes a szarvángászana kivitelezésére. Az asztmásoknak problémát okozhat ezen ászanák végzése, kezdetben ezért csak 2-3 légzést töltsenek benne.

Kérdés: Mi a különbség a nők és a férfiak gyakorlása között?
Válasz: A hajadon nők gyakorlása ugyanolyan, mint a férfiaké, kivéve a menstruációjuk napjait.

Kérdés: Hogyan tanítsuk a túlsúlyos embereket és az állapotos nőket?
Válasz: Nekik nem szabad tanár felügyelete nélkül gyakorolniuk. Ha túlsúlyos emberek egyedül gyakorolnak, akkor mellkasi fájdalmat, hányást vagy szédülést tapasztalhatnak. Az állapotos nők felügyelet nélküli gyakorlása közben elmozdulhat a méhük a légzésritmus változása következtében.

*A fordító megjegyzései

12

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved