Az ágak összefonódása

A jóga fája

Az astanga szó magyarázatakor a legtöbben mindig hangsúlyozzák, hogy nyolc ágról és nem nyolc lépcsőfokról van szó. A lépcsőfokok ugyanis egymás után következnek, amikor megérkezünk a következőre, a korábbiakat már el is felejthetjük. Ezzel szemben amikor például egy tölgyfa növekszik, akkor a régebbi, alsó ágak támogatják az újabbakat, biztosítják számukra a stabilitást és a tápanyagellátást. Sőt egyes növényfajok, például a jázmin esetében az ágak párhuzamosan nőnek és teljesen összefonódnak. Így van ez az astanga jóga nyolc ágával is.

Korábbi bejegyzésekben már vizsgáltuk, hogy az első két ág (jama és nijama) hogyan segíti a harmadikat (ászana). Hasonló összefüggések figyelhetőek meg az astanga minden egyes eleme között, egyik sem létezhet a többi nélkül. Nem lehet egyetlen ágban tökéletességet elérni a többi nélkül, csak együtt, egyszerre az összesben érhetjük el a legmagasabb szintet.

Azonban komoly szemléletmódbeli különbségek vannak még azon irányzatok között is, akik az ág-modellt fogadják el. Vannak iskolák, amelyek hangsúlyozzák, hogy fokozatosan kell az ágakat növeszteni (tölgyfa hasonlat), illetve olyanok is előfordulnak, akik szerint mind a nyolcat egyszerre kell elkezdeni (jázmin hasonlat). Az astanga jóga kezdetben a tölgyfa elméletet javasolja. Bár való igaz, hogy az ágak csak együttesen kifejlődve érhetik el a tökéletességet, és például a nijamák mindig csak részlegesen megnyilvánultak lesznek, amíg el nem érjük a szamádhit. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy kezdő számára ne lenne szükséges időbeli különbség az ágak gyakorlásának beépítésében a szádhanájába. Az astanga hagyományában azt javasolják, hogy induljunk az ászanákkal, és mihamarabb kezdjünk el dolgozni a jamákon és a nijamákon is. Ha ezekben elértünk egy “küszöbszintet”, akkor lassan léphetünk tovább a légzőgyakorlatok felé. Hiszen mi haszna lenne elkezdeni a légzés kint- és benntartásokat, ha nem tudjuk használni a bandhákat, sőt még padmászanában vagy sziddhászanában sem tudunk kényelmesen ülni? Ugyanez igaz a haladóbb meditációs gyakorlatokra is. Pattabhi Jois a meditáció iránt érdeklődő kezdő tanítványoknak mindig csak nagy nevetéssel és ezzel a pár szóval válaszolt: “Meditation = mad attention”.

Természetesen, ha már készen állunk, és elkezdjük elsajátítani a pránájáma gyakorlatokat, akkor kétségkívül tökéletesedni fog az ászana gyakorlásunk is, hiszen mélyebb, egyenletesebb és szabályozottabb lesz a légzésünk a testtartásokban. Ugyanez történik a pratjáhára gyakorlatok hatására is: kevésbé fognak megzavarni a külső körülmények, amíg a matracon tartózkodunk. Ahogy a dháraná, a dhjána és a szamádhi is belép az életünkbe, végül fokozatosan megtapasztalhatjuk az ászana valódi potenciálját és összeáll a kép. Ehhez azonban sok idő, kitartó gyakorlás és elszántság kell.

Tehát igaza van azoknak az iskoláknak is, akik a jázmin elvet követik, csakhogy nem mindegy, hogy milyen gyakorlóról van szó. A kezdőknek a tölgyfához hasonlóan, fokozatosan, egyesével kell az ágakat elsajátítani. Később, amikor már közel a cél, integrálni kell mind a nyolc ágat, engedni, hogy összefonódjanak és együtt törjenek az ég felé és közös erővel ledöntsenek minden béklyót. Szükség van tehát kezdetben a tölgyfa erős törzsére és ágaira, azonban ahhoz, hogy elég magasra érjünk, elengedhetetlen a jázmin indáinak nyúlánk és hajlékony természete is.

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved