A hónap témája: az énünk rétegei

may-header

shravanadibhiruddhiptajñana gniparitapitah jivassarvamalammuktah svarnavad dyotate svayam

 “A hallás, a gondolkodás és a meditáció felgyújtja az Önvaló fényét. Ha ez egyszer felragyog, akkor az egyéni “Én” megszabadul minden szennyeződéstől és elkezdi sugározni az univerzális “Én” fényét, éppúgy, ahogy az arany is fénylővé válik, miután megtisztult a tűzben.”
Átma Bódha, 66 vers, Shri Brahmananda Sarasvati fordítása alapján

Gyakran mondják, hogy “az vagy, amit megeszel”. A jóga filozófiája szerint a fizikai testünk anyaga az elfogyasztott táplálékból épül fel, amelyek az öt elemből (föld, tűz, víz, levegő és éter) származnak. Szanszkritul a fizikai testet annamaja-kósának nevezik. Az anna szó ételt jelent. De a jóga feltárja, hogy ezen kívül van még négy további testünk is: az energetikai test (pránamaja-kósa), az érzésekből és érzelmekből álló test (manómaja-kósa), az intellektuális test (vigjánamaja-kósa) és a legbelső, áldásból felépülő finom test (ánandamaja-kósa).

De annak ellenére, hogy öt testünk, azaz kósánk van, egyikük sem a valódi énünk; ezek csak burkok, amelyek együttesen a létezés szubjektív tapasztalatát adják. A valódi Önvalónk az átman, az örök lélek, amely ezen rétegek mögött rejtőzik. Az öt test egy járművet alkot a lélek számára, és biztosítja számunkra az egyedi önazonosságunkat, ezáltal lehetővé téve, hogy más élőlényekkel osztozzunk a létezés tapasztalatában, és fejlesszük a tudatunkat. Minden másokkal létesített kapcsolatunk mind az öt rétegre hatással van. A kapcsolatok segíthetik vagy hátráltathatják az igazi Önvalónk, az átman feltárását.

Szatcsidánanda – létezés, tudás és áldás – az igazi Önvalónk természete, és ez az igazság rejlik minden megnyilatkozás mögött. A karmánk által (azáltal, hogy hogyan bánunk másokkal és magunkkal) elhomályosíthatjuk ezt az igazságot. A jógagyakorlatok célja, hogy megtisztítsa az önmagunkról, másokról és általánosságban Istenről alkotott képünket azáltal, hogy eltüntetik a testek szennyeződéseit, amelyek az Önvalót fedik, és ezáltal képesek leszünk túljutni az elkülönültség illúzióján. Pusztán az illúzió választja el a fizikai testünket a spirituális lényegünktől. Az igazság az, hogy a spirituális énünk sokkal valódibb, mint a fizikai. Mi spirituális lények vagyunk, akik épp a fizikai létet tapasztalják, nem pedig fordítva. A fizikai test élethossza pillanatnyi csupán a valódi, halhatatlan lélek örökkévalóságához képest. Az emberek gyakran tévesen a fizikai létet vélik valóságnak, és a spirituálisat valótlannak. Az igazság valójában éppen ennek az ellenkezője. A spirituális valóság a valódi és örök, míg a fizikai valótlan és átmeneti.

A fizikai valóság nem létezhet a mögötte rejlő okok nélkül, amelyek egy sokkal finomabb világból származnak. Minden cselekedetünk nyomot hagy a testünkben. Amikor ezek a tettek (karmák) énközpontúak, akkor a spirituális világtól való elkülönültség érzését erősítjük, és úgy tűnhet számunkra, mintha pusztán sűrű, fizikai anyagból állnánk. De amikor a tetteink szeretetteljesek és másokat helyezünk a középpontba, akkor a fizikai testünk könnyebbé és áttetszőbbé válik, amelyen a valódi természetünk fénye átjuthat, és az összes testünket beragyoghatja.

Amikor a tudatlanság (avidjá) porát eltávolítjuk a testekről, akkor az átman átragyog rajtuk. A jóga gyakorlása különleges módon tisztítja meg az öt testet az avidjától. Az annamaja-kósa, azaz fizikai test a vegán diéta, az ászanák, a nádam és a bhakti által tisztul meg. A pránamaja-kósa vagy energatikai test a kriják, a pránájáma, a mudrák, a bandhák, a nádam és a bhakti által tisztítható. A manómaja-kósá, azaz érzések/érzelmek testjének szennyeződéseit szatszanggal, mantra recitálással, a jamákkal, együttérzéssel, nádammal és bhaktival távolíthatjuk el. A vigjánamaja-kósa vagy intellektuális test szatszang, mantra recitálás, a nijamák, meditáció, nádam és bhakti által tisztul. Az ánandamaja-kósa vagy áldás-test szamádhi, öröm, nádam és bhakti által válik makulátlanná. Ahhoz, hogy végigjárhassuk ezt a tisztító utat erős vágyat kell éreznünk, hogy megismerjük az Önvalót, szenvedélyesen kívánnunk kell, hogy megismerjük Istent és hajlandónak kell lennünk elengedni a valóságról táplált képünket.

—Sharon Gannon

Archívum

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved