A hónap bandhája: december

A hónap bandhája: December, Szilvi

Azért esett a választás Szilvire ebben a hónapban, mivel azon kevés magyar astangások közé tartozik, aki a világot jelentő matracot nem vezetett órán kezdte el koptatni, áztatni, hanem már rögtön a “pályafutása” elejétől Mysore stílusban gyakorol, követve ezzel a dél-indiai astangás hagyományokat. Csaknem egy évnek kellett eltelnie amíg “eljutott” egy, a manapság oly divatos és a nagyközönség által legtöbbet látogatott gyakorlási módra: a vezetett órára. Felmerülhet a kérdés: van-e komoly astanga gyakorlás Mysore stílus nélkül? Az interjú végén erre is fény derül!

BW: Mielőtt elkezdenénk az interjút, kérlek tedd a bal kezed Patandzsali Jóga-szútráira (könyv), a jobb kezed pedig a szívedre: “Esküdj, hogy az igazat, csakis a színtiszta igazat fogod ma vallani, bandha téged úgy segéljen?

Szilvi: Esküszöm, bandha engem úgy segéljen!

BW: Hogyan találtál rá az astanga vinyásza jógára?

Szilvi: Már sok jel utalt arra, hogy ezen az ösvényen kell elindulnom. Tavaly decemberben egy nagyon kedves barátom javasolta, hogy próbáljam ki a jógát, jót fog tenni. Mivel gyerekkorom óta versenyszerűen sportoltam, kicsit ódzkodtam az elején tőle. Január első hetében elmentem egy Iyengar órára, ami szörnyű volt. Nem éreztem semmi megerőltetést, furák voltak az emberek, és a jógaoktató személyisége abszolút nem tetszett. Nekiálltam az interneten keresgélni, majd az egyik barátnőm mondta, hogy nézzek le arra a helyre ahová ő is jár. Megnéztem az órarendjét, elolvastam az oktatókról szóló leírást, és első pillanatra nagyon szimpatikusnak tűnt a hely. Mivel nekem csak a reggeli órák jók általában, így nem volt kérdés, hogy astanga órára megyek. Nem tudtam mire számítsak, semmit nem mondott nekem az, hogy Mysore stílus. Belecsöppentem egy zárt közösségbe és azóta is tart a nagy szerelem. Maga a légkör, az a nyugalom, ami körbevesz, és természetesen az oktató tudása, személyisége, na, pont erre volt szükségem.

BW: Milyenek voltak az első órák?

Szilvi: Az első óra után öt napig alig bírtam menni olyan izomlázam volt. Mivel előtte sosem jógáztam, minden új volt. Nagyon sokat figyeltem, és próbáltam koncentrálni, hiszen néhány póz ezt eléggé megkövetelte. Viszont tetszett az a fegyelem, ami ott volt. A közös mantraéneklés, a segítő oktató és a társak, akiket az első pár hétben követtem. Bevallom őszintén az első óra után inkább a testmozgás miatt mentem, hisz a sok év versenysport után úgy éreztem, itt aztán jól elfáradok, kellő mozgást kap a testem. Minél előbb fejlődni akartam, és új pózokat tanulni. Aztán hamar rájöttem, hogy amíg az alapok nincsenek meg, addig nem lehet a következő szintre jutni. 1-2 hónap után észrevettem, hogy az elmémet is sikerült kicsit lenyugtatni, kiegyensúlyozottabb lettem, és nagyobb türelmem van az embertársaimhoz.

BW: Változott-e a gyakorlásod a hónapok múlásával? Ha igen hogyan?

Szilvi: Természetesen. Az első hónapok azzal teltek, hogy megjegyezzem a sorozatot. Addig nem nagyon tudtam a végrehajtásra megfelelően koncentrálni. Miután automatikus lett az ászanákba be- és kivezető szigorú mozdulatsor (vinyásza számolás), felfedeztem hogyan is kellene bizonyos tartásokat helyesen végrehajtani. Kezdetben a külső tényezők elterelték a figyelmem, ki mit gyakorol, hogyan kellene nekem is csinálni, aztán idővel sikerült magamra fordítani a figyelmet. Persze még rengeteget kell tanulnom, de valahol el kellett kezdeni.

BW: Milyen hatása lehet a rendszeres jógagyakorlásnak a mindennapokra?

Szilvi: Tagadhatatlanul pozitív. Mind mentálisan, mind a testre gyakorolt jótékony hatása közismert. Nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb lesz az ember, a mindennapi stresszre is kevésbé reagál. Rendszert visz az ember életébe a mindennapi jóga. Hisz reggel korán kell kelni, ezért nincs sem ideje, sem ereje az embernek hajnalig bulizni, mértéktelenül táplálkozni, inni. Teli hassal nem lehet gyakorolni. Az ember a rossz szokásait elhagyja, más dolgok lesznek fontosak számára. Mintha egy más szemüvegen keresztül látná a világot. Fizikálisan is rendkívül sok pozitív hatása van. Ruganyosabb lesz a test, a méregtelenítés is fokozódik, az állóképesség és az erő is fejlődik, pont ott, ahol kell.

BW: Mielőtt bárki is az gondolná, hogy ha elkezd rendszeresen jógát gyakorolni, akkor az élete egy csapásra megváltozik és egy tündérmese veszi kezdetét, beszéljünk egy kicsit arról, hogy mi történt Veled az utóbbi pár hétben? Hogy vagy?

Szilvi: Huh, hát már jobban vagyok köszönöm. Az elmúlt években sok negatív dolog felgyülemlett bennem, és hát az emberi test már csak olyan, hogy nem mérgezheted magad örökké. Előbb-utóbb válaszol. A kérdés, mennyire tudsz olvasni a jelekből. Elég rendszertelen volt az életem a jóga előtt. Fiatalon az ember azt hiszi, bármit megtehet, következmények nélkül. Sokat dolgoztam fesztiválokon, alig aludtam pár órát, rendszertelenül táplálkoztam, akkor is csak valami gyors kaját, és egy kicsit kikészült a szervezetem. A jóga jótékony hatására elkezdtem tisztulni, aminek tünetei is jelentkeztek. Egy kemény diétán vagyok túl, ami szintén rádöbbentett jónéhány dologra. Nem ehettem húst, se kenyeret, se cukrot, se tejet. Az első napokban nagyon nehéz volt, de ez is csak egy életforma, hozzá lehet szokni. A májam és az epém nem nagyon tudta kiválasztani a méreganyagokat, izzadni is alig tudtam régebben. A helyes jógalégzés nagyban segített, hogy még hamarabb kitisztuljon a szervezetemből a sok szemét. Most még természetgyógyászhoz járok, de már lényegesen jobban vagyok. A lemondások és a fegyelem, amit a diéta megkövetelt, hozzájárult, hogy még jobban fejlődjön a személyiségem. Azt hiszem ezt nem sikerült volna így végigcsinálnom, ha nincs az astanga….

BW: Mivel foglalkozol amikor épp nem jógázol?

Szilvi: Egy nemzetközi cégnél dolgozom tanácsadóként. Mellette még egyetemre járok, business manager szakon.

BW: Változott e valamit a munkához való hozzáállásod, munkabírásod, szemléleted mióta rendszeresen gyakorolsz?

Szilvi: A munkabírásommal szerencsére sosem volt baj, hisz mindig sportoltam valamit, így fizikálisan jó erőben voltam, de az emberekhez való hozzáállásom sokban változott. Próbálom minden emberben megtalálni a jót, mitől szerethető, főleg azoknál, akikkel korábban nem volt jó a viszonyunk. Egy kedves barátom mondta mindig: Légy minden lény javára! Eszerint próbálok élni mind a munkámban, mind a magánéletben.

BW: Jöjjön a szakmai rész! Mi a kedvenc ászanád és miért?

Szilvi: A jóga mudra az egyik favorit, nagyon kényelmes póz, valamint addigra már kellően elfáradok, így jó abban az ászanában megpihenni, megnyújtózni.

BW: Melyik az az ászana, amelyik kihívást jelent számodra, megkockáztatom a kifejezést, “nem kedveled”?

Szilvi: Az utthita haszta pádángusthászana volt régen a mumusom, már egész megbarátkoztam vele. Ami mostanság nehezemre esik az az úrdva dhanurászana. A háti 7-8-9-es csigolyám nagyon elkezdett fájni, de mint kiderült az ásványi anyagok nem tudtak beépülni a szervezetembe, és onnan kezdte elvonni a tápanyagot. De azt azért nem mondanám, hogy nem kedvelem. Szeretem a kihívást, és látom hova kell még fejlődnöm.

BW: Mit üzennél azok számára akik még nem jógáznak?

Szilvi: Jógázzatok! Szerintem a mai felgyorsult, rohanó világban pont erre van szüksége minden embernek. Kicsit lelassuljon, befelé forduljon és magában keresse a megoldásokat. Ha lenyugtatja az elmét, figyel a légzésére, nem foglalkozik az egóval, akkor végre észreveszi, hogy mi fontos, és mi számít igazán.

BW: Elérkeztünk az interjú legfontosabb részéhez! Szilvi! Melyike a kedvenc bandhád, melyik legyen a hónap bandhája? És miért?

Szilvi: Az uddijána bandha. Az elmúlt másfél hónap alatt elég sok problémám volt a hasi szerveimmel, valamint a karácsony, az ünnepek alatt általában elég sok embert érint az úgynevezett “túlevés”. Ez a bandha fokozza a kiválasztást, összepréseli az emésztőrendszereket, így fejtve ki jótékony hatását.

BW: Köszönjük az interjút!

Ígéretünkhöz híven az interjú végén, lehull a lepel arról, hogy van-e komoly astanga gyakorlás, Mysore gyakorlás nélkül: a Bandha Works oktatói szerint NINCS!

2014-ben Te is gyakorolj minél többet a saját légzésed ritmusát követve! Boldog Újévet az összes olvasónknak és minden (leendő) Astangásnak!

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved