David Garrigues és felesége Joy Marzec minden reggel és este Észak-Philadelphiában álló házuk környékén sétálgatnak a betonrengetegben. Ez egy nagyon szegény környék, olyan amerikaiak élnek itt, akik nem találnak munkát vagy nagyon sok esetben az történik, hogy feladják a megélhetésüket. A szeméthegyeken, elhagyatott kosárpályákon, kietlen tereken és elveszett reményeken túl, a házaspár megpróbálja megtalálni a városban az élet szépségét. Sétáik alkalmával gyakran kerül szóba a jóga. Újabban, David rengeteg e-mailt kap tanítványoktól azzal kapcsolatban, hogy milyen nehéz a gyakorlás fizikai és mentális szinten, de szinte egyáltalán nem esik szó a gyakorlás spirituális oldaláról.
Joy: David, milyen érzéseid vannak ezzel kapcsolatban?
David: Hát, például, a spirituális rész az egy megfoghatatlan dolog, de amit én erről gondolok, az a következőképpen hangzik. Az egészséget három kategóriára bontom le. Fizikai, mentális és spirituális egészségről beszélek. Az, hogy az egyikkel rendelkezel, szerintem nem garantálja, hogy a másik is megvan. Tehát, lehetsz fizikailag egészséges és mentálisan beteg… mentálisan egészséges és fizikailag beteg, érted, ugye? Ezen kívül más egyéb dolgok sokkal inkább hatnak ezekre a kategóriákra.
És hát a mély jóga gyakorlás, vegyük például a hatha jógát amit nagyon komolyan gyakorolnak, az a spirituális egészséghez járul hozzá. Ez a fő célja. Spirituális fejlődést eredményez. Ez egy eszköz vagy nevezhetjük gépezetnek, és a spirituális egészség az, amit ez a gépezet előállít. Ha ezt nézzük, akkor ez nem feltétlenül járul hozzá a fizikai vagy pszichológiai értelemben vett fejlődéshez.
Nagyon érdekes dolog ez, mert ugyanakkor én úgy értelmezem, hogy ennek a három kategóriának van durva és van finom aspektusa is. Durvafizikai, finomfizikai, durva spirituális, finom spirituális, stb., és így a kategóriák efféle értelmezésében meg lehet látni az emberek különböző erősségeit és gyengeségeit.
Joy: Akkor most mindenki felteheti magának a kérdést, hogy melyik kategóriába tartozik az erősebb vagy a gyengébb oldala.
David: Ezt nem mindig könnyű felismerni. Szóval, ha valaki megpróbál fizikailag egészségessé válni a hatha jóga által, akkor nem a megfelelő eszközt használja. Vagy egy másik példa, amikor megpróbálsz pszichológiai értelemben vett egészségre szert tenni a jóga által, akkor lassabban fogsz fejlődni. A jóga a spirituális egészséget teremti meg. Ugyanakkor az emberek azért próbálkoznak a jógával, hogy fizikailag vagy mentálisan váljanak egészségessé.
Joy: Álljunk csak meg egy pillanatra – ez azért elég durva.
David: Nem az. Nem azt jelenti, hogy a jógagyakorlásnak nincs fizikai vagy lelki pozitív hatása. De hogy érzékeltessem a folyamatot, ez olyan, mintha megpróbálnánk egy négyszögletű szöget egy kör alakú anyacsavarba illeszteni. Ha megpróbálsz egy mély gyakorlás által fizikai egészséget elérni, akkor pont ez fog történni. Igaz ez a lelki egészség kapcsán is. Nem fog működni. Valójában az fog történni, hogy vagy egy fizikoterapeutánál, vagy egy akupunktúrás ágyon vagy egy tanácsadónál fogsz kikötni. Évekig gyakorolhatod a jógát és nem leszel fizikailag vagy lelkileg egészséges. Tulajdonképpen visszatartod magad mindezektől azért, ismétlem azért, mert két nem összeillő dolgot próbálsz egymáshoz illeszteni.
Ha a jógát a spiritualitás miatt gyakorlod, és tudatában vagy annak, hogy arra használod, és hogy a rendszert arra tervezték, akkor passzolnak a dolgok. Eltűnik az ellentmondás és nem fogsz kikötni a fizikoterapeutánál mert nem erőlteted rá a jógára azt az elképzelést, ami nem a jóga.
Ez egy nagyon fontos dolog.
Tudod Joy, mivel szoktam jönni: “minden tudásrendszer egyben a nem-tudás rendszere is”. Ezért van az, hogy a tanításom nagy része arról szól, hogy nagyon pontos technikai információt adok át a gyakorlás fizikai részével kapcsolatban, mert értem azt, hogy amikor megpróbálsz spirituálisan fejlődni, akkor ezen az úton őrültség bántani a testet és a lelket.
Fájdalmat tudsz okozni az elmédnek azáltal, hogy figyelmen kívül hagyod a pszichológiai fejlődését, még akkor is, ha ez a spirituális növekedésedet szolgálja. Tehát látható, hogy a spirituális rendszer egy szerves része a nem tudás, mivel nagyon gyakori az, hogy nem veszik figyelembe eléggé a fizikai testet, amikor olyan spirituális célok nyomában járunk, mint a meditáció, az egy ponton függő figyelem. De megtörténhet az ellenkezője is, tehát a test a maga gyönyörű fizikai valójában annyira hangsúlyozottá válik számodra, hogy kihagyod a spiritualitást. Mivel rengeteg időt töltök azzal, hogy a fizikai testet megóvjam és megtisztítsam az elmét, úgy tűnik, hogy az emberek pusztán a fizikai testre és/vagy az elmére irányítják a figyelmüket mintha ez lenne a végső pont. Mintha az igazítás és a jóga egy lenne.
De ennél sokkal többről van itt szó.
Az emberek gyakran azt gondolják, hogy egy jó előrehajlás, hátrahajlás vagy hátraugrás a fizikai egészség jele. És ha nem tudsz hátraugrani vagy gyenge vagy, mert nem tudod felnyomni magad hátrahajlításba akkor az annak a jele, hogy beteg a tested.
Joy: Így van, de ez egy hibás elgondolás.
David: Igen, ez nem így van, ez egy olyan hiba, aminek súlyos ára van spirituális szinten.
Joy: Igen, mert lehetsz spirituálisan sokkal magasabb szinten, mint az, aki meg tudja csinálni a trükköket.
David: Igen és nagyon sokat lehet ártani azzal, ha úgy nézünk a jógagyakorlásra. Ez olyan, hogy mivel én hajlékony vagyok a hátrahajlításban ezért egészséges vagyok. Szóval ez a gondolkodásmód tulajdonképpen gátat képez a spirituális fejlődésben és a test tökéletesítésében is. Érted? A jóga szútrákban is van egy rész erről. Az elme fókuszálása spirituális megközelítésből magával hozhat számos hasznot, melynek egyike a Kaya Siddhi. Mit jelent a Kaya Siddhi? A test feletti uralmat, a test megszabadul a betegségektől és még ennél is tovább megy, amikor leírja nekünk, hogy milyen ez az állapot.
Joy: Ez melyik rész?
David: 3. fejezet, 46. szútrája. Azt írja, hogy a test betegségektől mentes állapota a test szépsége, könnyed mozdulatai, ereje, stabilitása.
Joy: De ez nem egyértelmű?
David: Nem! Ezt nem fogod elérni azáltal, hogy megcsinálsz 400 csaturangát. Ez nem így működik. Úgy kapod meg mindezt, hogy megszabadulsz a klésáktól, a fájdalom gyökerétől. Azáltal történik, hogy megvizsgálod, milyen a kapcsolatod a ragaszkodással, az idegenkedéssel, egoizmussal és félelemmel. És azáltal, hogy megérted a benned rejlő spiritualitást és azt, hogy hajlamos vagy ezt figyelmen kívül hagyni.
Az a szándék, hogy az energiádat elvond a túlzottan hangsúlyos fizikai síkról, hogy megszüntesd az egyensúlyhiányt. Ez egy nagyon érdekes vállalkozás. Annyit jelent, hogy ha pontosan megfogalmazod, hogy mi az, ami a legfontosabb, ha a jógát a spiritualitás miatt gyakorlod, akkor azt is megértheted, hogyan érj el vele számos pozitív fizikai hatást.
Ezért fektetek nagy hangsúlyt az alapokra…Napüdvözlet, álló pózok és előrehajlások. Azért hangsúlyozom ezeket, mert ha ezekkel dolgozol, akkor eljutsz a benned rejlő spirituális énedhez és eléred a fizikai szinten megjelenő pozitív hatásokat is.
Ha a gyakorlás fizikai hatásait hangsúlyozod, akkor fizikai aspektusból szemlélve más aktivitásra is szükséged lehet kiegészítésképpen, hogy fenntartsd a fizikai egészséget. Ez lehet némi séta, súlyemelés, tánc, ezekkel a kiegészítő emberi tevékenységekkel biztosíthatnád a fizikai egészséget.
Joy: Szóval szerinted nem szükséges Viparita Shalabhasana-t gyakorolnom, hogy a gerincem egészséges maradjon? Csak vicceltem.
David: Ez nagyon is komoly téma abból a szempontból, hogy minden embernek más a teste. Néhány embernek a viparita shalabhasana szinte megfiatalítja a gerincét. Nem soknak, de vannak páran.
Végül, még nem érintettük a mentális részt, ami a kulcsfontosságú rész. A testtel, a klésákkal való munka, az elme koncentráltságának érdekében olyan dolgokat hoz felszínre, melyek pszichológiai fejlődéshez vezethetnek vagy épp e pszichológiai és érzelmi témák kerülését idézik elő, de ami fontos, hogy foglalkozzunk ezzel a felszínre került anyaggal, és számítsunk arra, hogy a reggeli gyakorlás és az utána induló nap eltöltése nem azt jelenti, hogy dolgoztunk az anyaggal.
Joy: Csak tisztázzuk, mi most nem azokról beszélünk, akik kevesebb, mint négy éve gyakorolnak és hajtják a fizikai, pszichológiai, spirituális fejlődést. Jól gondolom?
David: Így van. Kezdetben, elképesztő az igyekezet a fizikai, mentális és spirituális egészség elérésének irányába. Most mi arról beszélünk, ami ez után a fázis után történik. És ez eltarthat néhány évig, gyakran láthatsz ebből példákat. Látsz embereket csodás haladó gyakorlással, de ugyanakkor látod, mennyire dühösek vagy érzelmileg megközelíthetetlenek, amikor egy bizonyos szituációra reagálnak. És én itt erről beszélek.
Megfigyelhető egy időbeli csúszás, és ez azért van, mert az Astanga megpróbálja kikovácsolni a spirituális fejlődést. Nem feltétlenül jelenti ez a pszichológiai fejlődéssel való összekapcsolódást, és abban a helyzetben találhatod magad, amikor pszichológiai értelemben lemaradásban vagy, ha nem foglalkozol a pszichológiai egészségeddel is. Ugyanígy, elmaradhatsz a fizikai egészséged kapcsán is, gondolok itt a térd, váll, stb. sérüléseire. Például, lehetsz depressziós úgy, hogy évek óta hatha jógát gyakorolsz és semmi lényeges változás nem történik a depresszió legyőzésében, mert az kiegészítő kezelést igényel.
Számomra ez azért lenyűgöző, mert azt gondolom, hogy a mentális egészség elérése a legnehezebb. A hatha jóga talán a leggyengébb elem ebben a kategóriában.
Joy: Ez sok mindent megmagyaráz, ugye? Gyakran hallod az embereket amint azt mondják, hogy „most már tudom, hogy nem a haladó gyakorlás teszi az embert…”.
David: Igen! A spiritualitás és a fizikai oldal sokkal inkább passzolnak a jógagyakorlásban. Ami az Astanga gyakorlást illeti, az egész olyan rohadtul fizikai, hogy a fizikai és a spirituális részeket könnyebben hozod össze. Sokkal nehezebb ebből a gyakorlásból pszichológiai egészséget kinyerni. Éppen ezért extra gondoskodásra van szükség ezen a területen, hogy fejlődhess.
Joy: Szeretnél még valamit hozzátenni zárszóként?
David: Szerintem körbeértünk a témán.
Joy: Ez egy jó kis beszélgetés volt David.
David: Á, még egy szó végezetül: A bakti a legjobb út, de közben vigyázz testedre és elmédre.
Az eredeti cikk az alábbi linken érhető el: http://davidgarrigues.com/articleadvancedpractice.html
Fordította: Fazekas Gyöngyi