Astanga dristi

astanga dristi

Az astanga triszthána – a figyelem három fókusza ászana gyakorlás közben – egyik eleme a dristi, azaz a tekintet rögzítése egy meghatározott pontra vagy irányában. Ebben a jógairányzatban nyitott szemmel gyakorlunk és minden egyes ászanához tartozik egy dristi, ahová a tekintetünket irányítjuk. Ez egy pratjáhára – figyelem befelé fordítása – technika, gyakorlásával az elme nem megfigyelő és ítélkező, hanem fókuszált és gyöngéd. Ennek köszönhetően a gyakorlásunk – és az elménk – koncentráltá válik amit ha megszakítás nélkül hosszú időn keresztűl fent tudunk tartani mozgó meditációt eredményez.

A vezetett astanga jógaóra fontos célja a helyes vinyásza számolás – minden egyes ászana felbontható bizonyos számú vinyászára – és az ászanákhoz tartozó dristik memorizálása. Az oktató számolja a ki- és belégzéseket és ott ahol öt vagy több légzésig nem mozdulunk – ászana állapot – mondja a testhelyzethez tartozó dristit. Az itt elsajátított tudást a gyakorló beépíti az egyéni vagy Mysore stílusú gyakorlásába, amikor a saját légzésritmusában végzi a számára előírt ászana sorozatot. A dristik haladó gyakorlásának az tekinthető, amikor már nem csak az ászanák alatt koncentrálunk a fókuszpontokra, hanem az átvezető mozdulatoknál is. Ez már olyan érzés, mintha egy burokban gyakorolnánk, megszűnik a külvilág – akár azt is érezhetjük, hogy megáll az idő – csak az itt és most van.

Amennyiben a kijelölt dristi az adott aszánához túl nehéz akkor a gyakorló mindig visszatérhet a názágré – orrcsúcs – dristihez. Gyakorlással és idővel, minden egyes testhelyzethez elérhető és kivitelezhető lesz az “előírt” fókuszpont. A dristi javítja a koncentrációs képességét és segít megvalósítani az eggyé válás folyamatát, a jelenlétet a testtartásokban.

Az astanga jógában használt kilenc dristi:

    • úrdhvé – felfelé,
    • brumadhjé – harmadik szem,
    • názágré – orrcsúcs,
    • pársvajóh – jobbra,
    • pársvajóh – balra,
    • nábhou – köldök,
    • hasztágré – középső ujj hegye,
    • angusthágré – hüvelykujj hegye és
    • pádágré – nagylábujj hegye.

A dristi vizualitásán túl van egy izgalmas mélyebb réteget is érintő hatása, ami az egyik létfontosságú eleme a helyes prána áramlásnak. A prána követi a tudatosságot és annak megfelelő a minősége. Ha tudatosságunk szétszórt, akkor a prána ezt a tulajdonságokat fogja tükrözni mind a viselkedésünkben, mind az életünkben meghozott döntésekben.

Felhasznált irodalom: R. Sharath Jois – Az astanga jóga spirituális ösvénye

Astanga Triszthána

Astanga triszthána
yogāṅgānuṣṭhānādaśuddhikṣaye jñānadīptirāvivekakhyāteḥ

Az astanga jóga gyakorlása elpusztítja a test és az elme szennyeződéseit. Ezek a szennyeződések akadályok, amelyek gátolják a lélek valódi természetének megvalósítását.

— Jóga-szútra (JSz) 2.28

A tri szanszkrit szó jelentése három, a sthána pedig állóhely. 

Az astanga jóga módszertanában az ászanát nem önmagában használjuk. A rendszer lelke az úgynevezett triszthána azaz a figyelem három fókusza: 

  • az ászana,
  • a  légzés(technika),
  • és a dristi (a tekintet fókuszálása).

Ha ezt a három technikát helyesen és egyszerre alkalmazzuk, akkor a fizikai test, az idegrendszer és az elme megtisztításán munkálkodunk.

A triszthána módszer napi gyakorlásával és ismétlésével képesek leszünk hozzáférni az elme és a tudat finomabb funkcióihoz. Ez az astanga rendszer lényege, és az, hogy miért és hogyan működik és különbözteti meg magát más jógastílusoktól. E három technika nélkül a hangsúly csak az ászanára helyeződne aminek önmagában megvannak a maga korlátai, nem biztos, hogy a megfelelő irányba viszi a gyakorlást.

TESTTARTÁS vagy ászana

A testtartásokat pontosan, módszeresen végezzük a paramparát követő Guru vagy a Guru áldásával oktató tanító iránymutatása szerint. Minden egyes ászanát tökéletesítsünk mielőtt hozzálátnánk a következő elsajátításához, ezáltal fokozatosan építjük fel az erőt, a stabilitást és az egészséget. Az idő előtt elkezdett túl sok ászana gyengíti a testet.

LÉGZÉS

A légzés áramoljon orron keresztül, szabadon, megszakítás nélkül egy mély, a torok mélyéből eredő sziszegő hanggal kísérve. A hosszú, mély légzés aktiválja az emésztés tüzét az alhasban és segíti a testet a méreganyagok eltávolításában.

TEKINTET FÓKUSZÁLÁSA

A dristi a tekintet irányát jelenti. Kilenc dristi különböztetünk meg az ászanagyakorlás során. A dristi fejleszti a koncentrációs képességet és az egység élményét hozza létre a gyakorlás során. A tekintet egy pontra történő fókuszálásával gyakorlás közben sokkal inkább jelen leszünk az adott testtartásban. Ez az összpontosítás és figyelem a mindennapi életünkbe is átültethető.

A téma után érdeklődők gyakran találkozhat a különböző irodalmakban kissé eltérő triszthána felosztással: bandha, légzés és dristi. Ez pontatlan, bár elsőre logikusnak tűnő változat. Amikor megkérdezték Pattabhi Joist, hogy miért is ezek az elemek alkotják a trisztánát (ászana, légzés és dristi), és miért nem részei az energetikai zárak, akkor Ö azt felelte, hogy azért, mivel egész nap fenn kellene tartani őket (alsó kettőt), nem csak gyakorlás alatt.

Felhasznált irodalom: R. Sharath Jois – Az astanga jóga spirituális ösvénye

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul… (folytatás)

© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved