Astanga ikonok: Mark Robberds

MarkR

Mark 1997 óta foglalkozik a jóga tudományával. Az elmúlt 17 évben rendszeresen utazott Mysore-ba, hogy a legendás Sri K. Pattabhi Jois-szal és unokájával, Sharath-tal tanulhasson. Azon kevés astanga tanárok egyike, aki elkötelezettségéért és odaadó gyakorlásáért kiérdemelte a „Certified” fokozatot. Ifjú tanoncként segédkezett először Mathew Sweeney, majd később Eileen Hall mellett 1999-től 2005-ig a Sydney-ben található YogaMoves iskolában.

Indián és Sydney-n kívül is volt szerencséje a világ legjobb tanáraitól tanulni, többek között Richard Freemantől és Dena Kingsbergtől, és ezeknek a tapasztalatoknak a hatása tükröződik tanítási stílusában is. Jelenleg jóga filozófiát tanul, különösképpen Patanjali Jóga Szútráit tanulmányozza mysore-i tanítójával, Nagaraj Rao professzorral.

2004-ben határozta el, hogy felfedezi, mi a valódi küldetése, célja ebben az életben. Az utazás részének tekintette, hogy körbejárja a világot, elmélyüljön saját gyakorlásában és jóga iránti szenvedélyében, szörfözhessen, taníthasson és zenélhessen. Így azt a fonalat kellett megtalálnia, ami mindezeket összeköti.

2005 óta tart workshopokat, egy-két hetes kurzusokat, elvonulásokat, és szívesen fogadja a meghívásokat különböző stúdiókba a világ minden táján. Mark célja oly módon tanítani, ami arra ösztönzi az embereket, hogy a gyakorlás iránti szenvedély és szeretet bennük is kialakuljon. Előadásainak, zenéjének szerves részét képezi a vallás és a jóga filozófia, így a jóga tradíció mélyebb rétegein keresztül olyan kapcsolódási pontokat találhatunk, amelyek közelebb hoznak minket egymáshoz és saját gyakorlásunkhoz.

2013-ban, Mark egy latin-amerikai körútja során, Costa Ricában készült ez a különleges interjú, ami betekintést nyújt életfilozófiájába és a gyakorlás, illetve tanítás iránti szenvedélyébe. Az eredeti változat nemrég jelent meg az Ashtanga Magazine-ban. Az AM egy online fórum, amely azzal a céllal jött létre, hogy közös felületen keresztül összekapcsolja a világ astangásait. Friss híreket, információkat olvashattok, gyakran jelennek meg jegyzetek a konferenciákról, illetve inspiráló történetek tanárokról és a diákokról egyaránt.

Fogadjátok szeretettel Markot, az ausztrál szörfös, zenész, világjáró jógit, akinek rendkívül barátságos stílusa és közvetlensége diákok ezreit inspirálja világszerte, köztük engem is.

Márky Márk

AM: Honnan származol? Mesélnél kicsit az életedről?
Mark: Ausztráliából. Sydneyben nőttem fel az első guruimmal, a szüleimmel, a bátyámmal és a nővéremmel. Középiskola után a Sydney-i Műszaki Egyetemre mentem, ott végeztem a társadalomtudományi karon, újságírás főszakirányon. Sosem tudtam, hogy milyen karriert válasszak, de írni már gyerekkorom óta szeretek és amióta az eszemet tudom, körbe akartam járni a világot. Szóval úgy gondoltam, hogy utazó riporterként cikkeket írni különböző fórumokra jó lehetőség lenne.

AM: A jóga ösvényén hogy indultál el?
Mark: Amikor ezt a kérdést felteszik nekem, mindig azt válaszolom, hogy a rövid vagy a hosszabb történet érdekel? A rövid válasz az, hogy amikor 1997-ben visszatértem Ausztráliába egy 15 hónapos, sorsfordító tapasztalatokban gazdag utazás után, az édesanyám elvitt egy jóga órára. Egyből rabul ejtett az élmény és a többi már történelem. A hosszabb verzió szerintem pedig már egészen fiatal koromban is éreztem a szívemben a vágyakozást, hogy megtaláljam a választ az élet nagy kérdéseire, úgy mint „ki vagyok én?”, „miért vagyok itt?”, „honnan jöttem és hol fogok meghalni?”. Ez a vágyódás, hogy a lelkem végre hazataláljon, azóta is bennem él. Számomra a hagyományos életmód, az iskola, az egyetem, a karrier, a kocsi, a család, a nyugdíjas élet sosem tűnt az életem értelmének. Mindig valami mást kerestem, és ez a társadalom egészével szembe helyezett. Amikor rátaláltam a jógára, rátaláltam az útra, amely beteljesíti a vágyaimat és lehetővé teszi, hogy a világ részeként harmóniában éjek.

AM: Mióta gyakorolsz és tanítasz astanga jógát? Miért astanga?
Mark: 1998 óta gyakorolok és 1999 végén kezdtem el segédkezni a tanárom mellett. 2004-ig csak órákat adtam, mysore órákat, magánórákat, órákat cégeknél és kezdőknek, nem mondanám, hogy komolyan tanítottam volna. Miért astanga? Kezdetektől fogva teljesen lenyűgözött, és a románc azóta is tart. Naponta gyakorolok, ezért adta magát, hogy tanítsam is.

AM: Hányszor jártál Mysore-ban? Gurujival tanultál?
Mark: Szinte már nem is számolom, de talán ez volt a 13. utam idén. Először 1999-ben látogattam Mysore-ba és 1999-től 2009-ig, Guruji haláláig vele tanultam. Ő volt a tanárom, de 2007 körül már kezdett visszavonulni és Sharath vette át a szerepét.

AM: Van olyan, hogy astanga előtt és után? Milyen volt az életed az astanga előtt?
Mark: Ha visszanézek a tinédzser vagy még az annál is korábbi éveimre, rengeteg harag és zűrzavar volt az életemben. Azért ennél kicsit árnyaltabb a történet. Sok szempontból jó gyerek voltam, volt tehetségem a sportokhoz, és a tanuláshoz, de mindemellett folyton belekeveredtem valamibe. Különösen a tinédzser korom, amikor a pubertás időszak alkohollal és drogokkal való próbálkozással keveredett, olyan veszélyes időszak volt, amikor az életem könnyedén teljesen más irányt vehetett volna. Szerencsére egy belső hang mindig magasabb cél felé vezérelt, és ezért is kezdtem el utazni 1996-ban, azzal a szándékkal, hogy új életet kezdek. Miután hazatértem, rátaláltam a jógára, és az elmúlt 17 év során sikerült ezeket a negatív mintákat is eltávolítani.

AM: Hány éves vagy pontosan? Szerinted minek köszönhető, hogy ilyen fiatalosan és ragyogóan nézel ki?
Mark: 2014 augusztusában leszek 40. Úgy gondolom, hogy erre a kérdésre a válasz az előzőben rejlik. Ha eltávolítod a sötétséget, világosság marad. Vagy ez, vagy a szuper genetika. Köszi Anyu és Apu!

AM: Miért olyan fontos a megfelelő táplálkozás egy astangás számára?
Mark: A szánkhja és Patanjali jógarendszere szerint három gunából épülünk fel – szattva, radzsasz és tamasz. Gondolom, mindenki hallotta már azt a kifejezést, hogy „amit eszel, azzá leszel”. Nos, ha szattvikus ételeket fogyasztunk, az elménk és a testünk tündöklő és élettel teli lesz. A jóga célja is az, hogy a radzsasz és a tamasz negatív hatásait lecsökkentse, amennyire csak lehet, hiszen szattvikus természetünk áll legközelebb a valódi lényünkhöz, és ezáltal fedezhetjük fel mi mindenre vagyunk képesek valójában. Időnként persze szükségünk van radzsasztikus elemekre is az étkezésünkben, hogy haladni tudjunk, máskor pedig a tamasz elemek segítik, hogy biztos alapokra találjunk. Ez arról szól, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt, amely számunkra legjobban működik. Ami a rugalmasságot illeti az ászana gyakorlás során, sok kézzelfogható bizonyíték támasztja alá, hogy a lúgosító diéta valóban hajlékonyabbá tesz, míg a savasító étrendnek ellenkező hatása van. Ettől függetlenül, én nem gondolom, hogy ez az esetek száz százalékában igaz lenne. Szerintem a lelkiállapot nagyon nagy hatással van a test vitalitására.

AM: A jógán kívül mivel foglalkozol még szívesen? Hogy érzed, a jógagyakorlás inkább erőt ad vagy energiát von el más tevékenységektől?

Mark: Szeretek gitározni, énekelni és szörfözni. A jóga mindenképpen segít, mert ezek is koncentrációt, elhivatottságot, önfegyelmet és koordinációt igényelnek testileg és mentálisan egyaránt. Az ászana gyakorlásnak is pontosan ezek az alkotórészei. Az évek során azt figyeltem meg, hogy a gyakorlásom elmélyülésével a képességeim sokat fejlődtek ezeken a területeken.

Mark Robberds

AM: Sokan azt mondják, hogy van összefüggés a jóga és szörfözés között. Mit gondolsz erről?
Mark: Az astanga és a szörfözés között? Ez nagyon romantikus megközelítés. Szerintem pontosan ugyanannyi kapcsolat van a jóga és a futás vagy zenélés, vagy tánc, vagy sok más egyéb tevékenység között. Minden lehet a jógának egy megnyilvánulási formája – az egyirányú koncentráció és az érzékszervek visszavonásának képessége, ahol az „én” eltűnik, még ha csak egy pillanatra is. Szörfözés, zenélés és ászana gyakorlás közben csak ez a tiszta cselekvés történik. Szóval, amikor a „kicsi én” félreáll és egy nagyobb erőnek ad utat, akkor érezhetjük létünk Egységhez való kapcsolódását. Ez egy gyönyörű dolog és bármelyik pillanatban megtörténhet; persze a feltételek az óceánon vagy a jóga matracon sokkal kedvezőbbek ehhez.

Gitáros Mark

AM: Dalokon kívül mást is szoktál írni?
Mark:
10 éve írok naplót, azelőtt pedig utazási feljegyzéseket készítettem. Minden reggel, amikor felkelek, 20 percet töltök azzal, hogy leírom, ami történik, amit érzek. Ez segít, hogy a céljaimra tudjak koncentrálni. Lehetővé teszi, hogy mindenféle cenzúra nélkül kifejezhessem magam.

AM: Miért jöttél Costa Ricába, és hogy választod ki a helyeket, ahová elmész tanítani?
Mark: Mariela [Cruz] miatt jöttem. Amikor látta, hogy az amerikai kontinensen leszek, meghívott. Hosszú évek óta barátok vagyunk, azt hiszem, 2006-ban találkoztunk először Mysore-ban. A legtöbb stúdió, ahol tanítok, barátoké, akiket Mysore-ból ismerek, de egyre több meghívást kapok olyanoktól is, akikkel még nem találkoztam. Próbálok minél több helyre eljutni, de fontos, hogy az óceán ne legyen túl messze, hogy szörfözhessek is.

AM: Hogy, miért, mikor és hol kaptad meg a “Certified” címet? Hogyan lehet ezt elérni? Vágytál erre?
Mark: 2010 elején. Sharathtól kaptam a címet egy vasárnap délutáni konferencia során Mysore-ban. 1999 óta rendszeresen jártam gyakorolni vele és Gurujival és befejeztem az „Advanced A” sorozatot. Ez alapvető kritérium, ahogy a hitelesség és a megbízhatóság demonstrálása is. Egyik nap az irodájában voltam, és ez szóba került. Azt mondta, eljött az ideje és úgy érzi, kész vagyok rá. Szóval, ennyi volt.

AM: Hol van a kedvenc helyed, és mikor gyakorolsz legszívesebben?
Mark: Mysore kétségtelenül az egyik kedvenc helyem. Talán nincs is hozzá fogható. De a dzsungelben is nagyon szeretek gyakorolni, ahol gyönyörű természet vesz körül. A kora reggeli órák mindenképpen a legjobbak.

AM: A negyedik sorozatot gyakorlod?
Mark: Igen, dolgozom a negyedik sorozaton. Sosem gondolkodtam rajta, hogy eljutok-e idáig egyáltalán, de miután befejezi az ember a harmadik sorozatot, a fejlődés természetes része, hogy jön a következő póz, ami a negyedik sorozat kezdete. Aztán szépen egyesével jött a többi és mielőtt eszméltem volna, már javában a negyedik sorozatot gyakoroltam. Nagyon érdekes folyamat, mert nincs sok útmutató arról, hogy ez a sorozat hogy néz ki vagy hogy kell a pózokat végrehajtani, ellentétben az első három sorozattal.

AM: Mi vagy mi volt a legnagyobb akadály, amelyet le kellett győznöd a gyakorlásod során?
Mark: A legnagyobb akadály a kétség. Ez valóban a megfelelő irányzat? Ez nem csupán fizikai? Nem teremt még nagyobb egót? Hol van ebben a spiritualitás? A fájdalom a csípőmben vagy a hátamban valóban a javamat szolgálja? Azt gondolom, a legtöbb ember valóban tapasztal különféle nehézségeket, és sokan ilyenkor meg is hátrálnak. Az elmúlt 17 évben, amióta gyakorlok, számtalan embert láttam jönni és menni. Lehet, hogy én tanulok lassan, de úgy érzem, hogy még mindig annyi minden van hátra.

AM: Szerinted milyen áldásos hatásai vannak ennek a gyakorlásnak?
Mark: Fizikai síkon elképesztő életerőt és energiát ad. Érzelmi és mentális szinten pedig kifejleszti azt a képességet, hogy felismerjük, hogyan működik az elme és az egó, és ezáltal lehetővé teszi, hogy a negatív, korlátozó mintákat, amelyekre már nincs szükségünk, el is tudjuk tüntetni. Ebben rejlik a jóga tradíció szépsége – nem arra tanít minket, hogy meg kell próbálnunk fejlődni, hanem arra, hogy az akadályokat kell elmozdítanunk, amelyek gátolnak, hogy felfedezhessük valódi önmagunkat és képességeinket.

Mark Robberds

AM: Melyik a kedvenc ászanád és melyik a legnagyobb kihívás most?
Mark: vriscsikászana – kézállásban a skorpió póz a kedvencem. A legnagyobb kihívást pedig a ganda bhérundászana és a múlabandhászana okozza.

AM: Kívülről nézve álomszerű életet élsz. Tényleg ez álmaid élete?
Mark: Élem az álmaimat! A sajátjaimat. Nem tudom, hogy más is ezekről álmodik-e. Biztos vagyok benne, hogy sok ember nem vágyik minderre. Az életben mindennek megvan az ára, az árnyékos oldala. Szóval, amennyi előnye van ennek az életformának, pontosan annyi hátránya is. Például nincs otthonom, tíz éve csak bőröndökből élek, megszámlálhatatlan órákat töltök repülőtereken és repülőkön. De számomra mindez megéri, mert új és izgalmas helyeket fedezhetek fel, csodálatos emberekkel találkozhatok és a személyes tapasztalataimon keresztül tanulhatok a világról.
2004 óta arra vágyom, hogy járhassam a világot, miközben szörfözhetek és jógát taníthatok, elmélyülhetek a saját tanulmányaimban és gyakorlásomban, gitározhatok, énekelhetek, előadhatok, tanulhatok spanyolul és a világ minden tájáról találkozhatok emberekkel, akikkel mindezt megoszthatom. Ma már nagyjából ezekkel foglalkozom. Legnagyobb része annak, amit csinálok abból áll, hogy megosztom a tapasztalataimat arról, ahogy jóga útját járva élek a világban. Általában egy évben három hónapot töltök Indiában azzal, hogy a mindennapi gyakorlás mellett új lehetőségeket találjak tudásom gyarapítására, hogy utána még hatékonyabban adhassam azt át. Csaknem 14 éve e körül forog minden gondolatom.

AM: Guruji mindig azt mondta, hogy a család a hetedik sorozat. Tervezed a hetedik sorozat gyakorlását is? Mit gondolsz a házasságról és a gyerekekről? Valahol, valamikor, tervezed, hogy letelepedsz majd?
Mark: Igen, valóban mondogatta ezt, de inkább tréfából. Az emberiség évezredek óta családokban él, szóval ez teljesen természetes dolog, az evolúciós folyamatunk része. Jó kérdés. Az idők emlékezete óta vágyunk házasságra és a gyerekekre, ami szolgálja az emberiség fejlődését is. De most már nagyon megváltozott a világ. A család, mint egység mindenütt omladozik. Legalább az emberek fele, akit ismerek és megházasodott, majd gyerekei születtek az elmúlt tíz évben, mára már elvált. A gyerekek lehetnek a legcsodálatosabb örömforrások az életben, de hihetetlenül sok szenvedést is okozhatnak a szüleiknek. Ez mindig vegyes – egyszerre gyönyörűség és fájdalom – ahogy ez a világban minden dologgal így van. Le fogok telepedni, de kétlem, hogy tipikus módon tenném. Ha valaha megházasodom és gyerekeim lesznek, nem fogunk szokványosan élni. Utaznom kell majd és világszerte vagy országszerte tanítanom, hogy eltartsam magam és a családomat. Majd meglátjuk… ahogy a muszlimok mondják „Inshallah” vagy ahogy a katolikusok, „Legyen meg a te akaratod!” vagy ahogy a hinduk, “A Brahman minden tett végrehajtója”.

AM: Vannak hosszú távú terveid, és ha igen, mik azok?
Mark: Amikor harminc éves lettem, tudtam, hogy a következő évtizedet utazással fogom tölteni, miközben tanulhatok az életről és önmagamról. Ahogy az a legtöbb tervvel lenni szokott, ezt is hosszabb időbe telt megvalósítani, mint ahogy vártam. Szóval, még számos utazás vár rám. Még csak most kezd igazán jól menni ez az életforma, úgyhogy még egy ideig szeretném élvezni. Még jó pár év intenzív utazás következik. Remélem, utána majd kialakíthatok olyan lehetőségeket, amikor egy-két hónapos kurzusokat tarthatok különböző országokban és a diákok eljönnek hozzám. Végül pedig szeretnék egy bázist valahol, nagy valószínűséggel Ausztráliában. Annyi dolgot szeretnék még csinálni. Szeretnék közel lenni az óceánhoz minden nap. Szeretnék egy kertet, ahol a saját növényeimet termeszthetem. Szeretnék még zenélni és új nyelveket tanulni. Szeretnék egyetemre menni és komparatív vallástudományt és/vagy filozófiát tanulni. Szeretném, ha lenne egy családom. Mindezeknél a legnagyobb döntési faktor a nagy „$$” lesz. Ha utazom, sokkal több pénzt tudok keresni. Ez az igazság. Úgyhogy valószínű, továbbra is utaznom kell majd, hogy meg tudjak élni. Nem akarok jógaiskolát nyitni. Nem vagyok üzletember, szóval a jóga, mint üzlet nem érdekel. Tehát, ezek a dolgok szerepelnek a terveim között a negyvenes éveim során. Természetesen, továbbra is követem, amit súg a szívem, csinálom, ami a szenvedélyem, tudva, hogy a következő ajtó úgyis kinyílik, amikor itt van az ideje.

AM: Mi a legfontosabb tanácsod egy kezdő vagy már nem annyira kezdő astangás számára?
Mark: Csak könnyedén és érezd jól magad!

Forrás:
http://www.ashtangamagazine.com/#!am-exclusive-interview/c1nzw
http://www.markrobberds.com

Astanga Ikonok: Saraswathi

Saraswathi Ashtanga Jois

Ha valóban igaz az a feltevés, hogy minden sikeres férfi mögött áll egy nő, akkor az astanga társadalom két legmeghatározóbb alakja, Guruji és Sharath mögött egy igazán rendkívüli nő áll, Saraswathi (nevét a tudás és tanulás istennőjéről kapta). Nem csak saját gyermekeinek, hanem gyakorlók millióinak édesanyja, tanára és valódi inspiráció mindannyiunk számára.

Saraswathi 1941-ben született és 10 éves korától 22 éves koráig szorgalmasan tanult édesapjával, Sri K. Pattabhi Jois-szal. Ő volt az első lány, akinek a felvételét engedélyezték a mysore-i Szanszkrit Egyetemre, hogy a jóga mellett a szanszkrit nyelv alapjait tanulmányozhassa. Éveken keresztül segédkezett Guruji mellett, de 1975 óta saját órákat is tart. 1986-ban egy kisebb forradalmat indított, amikor nőket és férfiakat egyszerre kezdett el tanítani. Saraswathi a mai napig szeretettel fogad minden Mysore-ba érkező diákot. Ő az összetartó kapocs a Jois családban, aki egyszerre gondoskodott édesapjáról és gyermekeiről, Sharmiláról és Sharathról, és a mai napig felügyeli, hogy rendben menjenek a dolgok.

Saraswathi Yoga

Életében mindig is a jóga volt a legmeghatározóbb tényező. Ugyan játékosan már egészen kicsi korától elkezdte felfedezgetni a különböző jóga pózokat, rendszeresen és komolyan tíz éves korában kezdte meg a gyakorlást. 22 éves korában, amikor édesanyja hirtelen nagyon beteg lett és kórházba kellett szállítani, Saraswathi azonnal átvállalta a háztartással kapcsolatos teendőket, ápolta édesanyját, illetve gondját viselte édesapjának és fiatalabb testvéreinek is. Eleinte mindez az ászana gyakorlás rovására ment, viszont így a jóga többi ága nagyobb hangsúlyt kapott.

26 évesen kötöttek házasságot és költöztek a Calcuttához közel lévő Jamshedpurba férjével, M.S. Rangaswamy-val. Előre elrendezett frigy volt és a tradíció szerint a feleségnek követnie kell a férjét. Távol a családjától Saraswathinak nem volt sok lehetősége sem gyakorolni, sem rendszeresen tanítani, de kis gyerekekkel továbbra is foglalkozott. Férje nagyon elfoglalt volt és sokat utazott, ezért amikor terhes lett, visszaköltözött a szülői házba. Először, 1969-ben egy kislánynak, Sharmilának, majd 1971-ben egy kisfiúnak, Sharathnak adott életet és édesapja mellett folyamatosan segédkezett a tanításban. A gyerekek jövőjéről és tanulmányairól is gondoskodni kellett, aminek a folyamatos utazások nem tettek volna jót, így Saraswathi úgy döntött, hogy Mysore-ban marad, a férje pedig mindig meglátogatta őket, amikor csak elfoglaltsága és ideje engedte. Sharath nagyon gyengécske volt kicsi korában, nem szeretett iskolába járni és sokat betegeskedett. Mindenféle betegséget összeszedett, tüdőgyulladást, hasmenéses rohamokat… 7 éves volt, amikor Lakshmipuramban az új iskola építési munkálatai folytak. Sharath a téglákon játszott, leesett és eltörte a lábát. Fekvőgipszet kapott és 3 hétig nem mozoghatott. A hemoglobin szintje hirtelen nagyon alacsony lett és reumás lázat kapott. Annyira legyengült, hogy ezután még 4 hónapon keresztül nem tudott kikelni az ágyból. 4 és 14 éves kora között szinte folyamatosan történt vele valami, de Saraswathi sosem tágított mellőle. Anyagilag is nehéz időszak volt, és Saraswathi ekkor döntött úgy, hogy elkezd saját órákat is tartani. Nem hirdethette magát, mert Guruji szerint ez nem lett volna helyes, viszont egy diákja, egy amerikai hölgy, Sally Walker feladott helyette egy hirdetést az egyik Hindu újságban és ajándékként az orvosuk is reklámozta őt a Mysore Star magazinban. Ezt követően számos diák jelentkezett; azonban ahogy a tanítványok létszáma, úgy az irigység is egyre nőtt. Olyanok is voltak, aki túl drágának tartották az órákat. Később, mikor Guruji már külföldön is tartott órákat, Saraswathi maradt a Shalaban gondoskodni tanítványairól. 11 éven keresztül csak nőket tanított, majd 1986-től férfiakat és nőket vegyesen. Sokan kritizálták emiatt a radikális változtatás miatt, de ő mindezzel nem törődve elhatározta, hogy legjobb tudása szerint fogja ezentúl is tanítani az érdeklődő diákokat.

Saraswathi Mysore Ashtanga

Édesanyja kezdte el Sharath-ot is tanítani, hogy gyorsabban gyógyuljon és erősödjön. Sharath eleinte vonakodott, mert inkább a krikettet preferálta, de az erős családi befolyás hatására a rendszeres gyakorlás meghatározóvá vált az ő életében is, és viszonylag hamar nagyapja segítségére tudott lenni a tanításban. Saraswathi mindkét gyermeke saját feladatának tekinti, hogy ugyanúgy terjesszék az astanga jógát, ahogy azt nagyapjuk tette. Sharath a mai napig Mysore-ban, Sharmila pedig Bangalore-ban él és tanít.

Saraswathi

2002-ben, amikor az iskola Gokulamba költözött, Sraswathi ismét édesapjával együtt tanított. Hajnali 5-től segédkezett, majd 8-9.30 között saját óráit tartotta minden reggel.

Jelenleg a Main Shalától pár perc sétára található saját iskolájában tanítja a Mysore-be érkező kezdő tanítványokat, illetve régi, haladó diákjait is. A mysore-stílusú órái már hajnali 4:30-kor elkezdődnek, de még emellett is marad ideje, hogy délutánonként a Main Shala termében az indiai gyakorlókat oktassa.

Saraswathi Jois, az elszántság és határozottság asszonya, akinek kitartása és elkötelezettsége forradalmat indított az Astanga jóga világában. Egy nő, akinek a jelenléte a KPJAYI jógaiskolában erőteljes és meghatározó, mégis békét, nyugalmat és szeretetet árasztó. Egy nő, aki nem a szavak, hanem a tettek embere, aki oly sokakat ösztönöz, hogy túllépjenek saját korlátaikon.

Saraswathi from Change For Balance on Vimeo.

Gondolatok

„Ne siess, adj időt a gyakorlásnak… Minél jobban sietteted, annál kevésbé érted meg, miről is szól valójában. Mindennek megvan a maga ideje. Ezért hagyd, hogy minden a maga idejében jöjjön. Egy virágnak, egy fának is szüksége van a megfelelő időre és feltételekre, hogy kifejlődhessenek. Miért lennénk mi emberek különbözőek? Fejlődni a jógában annyit jelent, mint fejlődni az életben; és amikor ezt elkezded érezni, rájössz, hogy ez valóban így igaz.”

„Az Istent vagy az Istennőt ne a külvilágban keresd. Tanulj meg befelé figyelni és fedezd fel az isteni energiát magadban.”

„Egy kevésbé rugalmas testben sokkal nagyobb lehetőség rejlik, ami a jóga tanulást illeti. Ha valaki nagyon hajlékony, akkor könnyen a bhóga (élvezet) csapdájába eshet.”

„Hallgass a szívedre és hagyd, hogy vezessen az életben.”

„Mindenki az édesapám sikereit emlegeti. Igen, valóban nagyszerű, amit elért, de vajon belegondolnak az emberek, hogy mi mindenen kellett keresztülmennie mindezért?”

„Először is tisztelned kell a tanáraidat, akik elhozták neked ezt a jógát. Guru – múla, az alap. Ha nem adod meg a kellő tiszteletet, akkor Istenhez sem érhetsz el. Ez nagyon fontos. Sokan változtatnak a módszeren, az egójuk miatt teszik. Keresd meg a számodra legmegfelelőbb tanárt és maradj vele. Ha folyton váltogatod, az nem helyes, össze fogsz zavarodni. Ha az elméd elég erős, kitartasz a tanárod mellett. Addig keresd, amíg meg nem találod, a szívedben fogod érezni, amikor találkozol az igazival.”

Női szemszögből

Az anyaságról: „Tíz évembe telt, hogy rendesen megtanuljam az ászanákat, és aztán két gyerekbe, hogy elfelejtsem őket, de velük a tapasztalat, amit így a jógában szereztem messze felülmúl mindent, amit ászanagyakorlás valaha adhatott volna.”
Nagymamának lenni: „Most, hogy nagymama is vagyok, már a jógát is nagyszerűen csinálom.”
A női ciklusról: „Egy nőnek meg kell tanulnia figyelni a ciklusára és ilyenkor pihenni, nem pedig erőltetni a gyakorlást a menstruáció napjai során.”

Terhesség alatt gyakorolni: „Terhes nőknek is ajánlott és jót tesz a gyakorlás. A légzés oxigént visz a vérbe és a babához is. A baba is mozog, és az anyuka is rugalmas marad. A terhesség első szakaszában és a szülés után azonban érdemes 3 hónapot kihagyni és pihenni. Egy kicsit azért persze szabad gyakorolni, de semmi ugrálás. Az ülő ászanák és a légzés a legjobb. Persze az egyéntől is függ, ajánlott konzultálni az orvossal.”

Nőnek lenni: „A férfiak fizikailag erősebbek, mint a nők, de a nők tehetségesebb jógik.”
Az élet különböző szakaszaiban a jógagyakorlásunk természetesen folyamatosan változik, és sokkal többé válik, mint csupán az ászanák gyakorlása. Nőnek, anyának lenni, és felelősségteljesen vezetni a háztartást sok energiát igényel, és ez az energia sokfelé irányul. A jóga gyakorlásunk biztosítja azt az erőt és bátorságot, hogy szeretettel el tudjuk fogadni a változást. Ami azonban mindig változatlan marad, az a tiszta tudat és az egyensúly, ami az astanga jóga gyakorlásának köszönhető. Az éveken át tartó gyakorlás adja a keretet, hogyan éljük életünket nap, mint nap.

Forrás:
Guy Donahaye and Eddie Stern: Guruji – A Portrait of Sri K. Pattabhi Jois
http://aysnyc.org/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=37
http://kpjayi.org/biographies/saraswathi
http://www.saraswathiastanga.com/saraswati.html

A forrásnál – A Main Shala

A “Main Shala”

Világszinten csak így emlegetik az astangások a rendszer első számú központját: Main Shala. Ez keverék kifejezés (az Indiaiak előszeretettel beszélnek így) az angol “main”  szó fő/legfontosabbat jelent, míg a “shala” szanszkritül iskolát/otthont: A legfontosabb iskola.

Így néz ki 2013-ban az “Old Shala”.

Az ashtanga vinyásza jóga legrégebbi intézményét 1948-ban, Shri K. Pattabhi Jois (Guruji) alapította, akkor még Ashtanga Yoga Research Institute néven, ma a hivatalos megnevezése Shri K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute.
Akkoriban az intézet Guruji kétszobás Lakshmipuram-beli (Mysore egyik kerülete) otthonában volt megtalálható, és mindössze 12-en tudtak egyszerre gyakorolni a jógázásra kijelölt szobában. Valószínűleg innen származik a máig is élő hagyomány, hogy a levezető gyakorlatokat már másik helyiségben kell elvégezni (mysore-stílusú gyakorlás során), hiszen így több diákkal tudott foglalkozni a Mester.

Itt egy kis videó arról, hogy milyen is volt az “Old Shala” (0:54-től indul be előtte reklám van…):

A megnövekedett igényeket a régi intézmény már nem tudta kielégíteni, így 2002-ben megnyílt a körülbelül tízszer nagyobb befogadóképességű új iskola Mysore elit kerületében, Gokulamban. Máig is itt üzemel R. Sharath Jois (Guruji unokája) vezetésével, aki jelenlegi az első számú astanga vinyásza Guru.

Jelentkezés az intézménybe

Minimum két, maximum négy hónappal az érkezés előtt kell kitölteni az online jelentkezési lapot. Ezt a megadott érkezés előtt körülbelül egy hónappal visszaigazolják. Vagy elfogadják a jelentkezést vagy nem, általában igen, de főszezonban a régi tanítványok elsőbbséget élveznek az újakkal szemben (főszezon decembertől márciusig). Jelenleg szezon van, és kb. 250 diák van itt a világ minden részéről.
 Egy nappal a gyakorlás megkezdése előtt fel kell keresni az intézményt, kitölteni egy újabb nyomtatványt és leadni egy igazolványképet.

A nyomtatványban van két izgalmas pont, amit alá kell írnod, különben nem nyersz felvételt:

  • amíg ide jársz másnál nem vehetsz részt jóga képzésen. Ha tudomást szerezünk róla akkor azonnal megszűnik a tanulmányi jogviszonyod az intézménnyel (nem szó szerinti fordítás de a lényege ez).

Ez első hallásra sokak számára meglepő, sőt ellenszenves lehet. Engem is igen kényelmetlenül érintett, mivel délutánra már lett volna más programom… Vinay Kumar társaságában évek óta hátrahajlítás (backbending class) órákon veszek részt, ezzel most sajnos megszakadt a hagyomány, mivel aláírtam a papírt. 
Jobban belegondolva viszont abszolút elfogadható és tiszteletben tartandó kritérium. Mivel a jógában “jó” pénz van, itt Mysoreban is egyre több az önjelölt jógaoktató, aki nem megfelelően képzett és ebből számos probléma adódik. Ráadásul az is összezavarhatja a diákot, ha esetleg talál két nagyon jó tanárt. Nincs két Mester, akik pontosan egyformán adnák tovább a tudást, és ez összekuszálhatja a növendéket. Ezt akarják kiszűrni ezzel a kikötéssel.

  • ha a tanár leállít a sorozatban akkor le kell állnod, nem mehetsz tovább.

Ez amolyan “leave your ego outside the shala” pont. Számos történet kering “nagy” jógikról, akik azzal jönnek ide, hogy második, sőt harmadik sorozatot gyakorolnak, majd a Main Shala szigorú követelményei miatt, már az első sorozatban leállítják őket. Ennek a pontnak a koncepciójáról egy következő bejegyzésben bővebben írok, mivel rendkívül tanulságos és hasznos követelmény.

Amint megvolt a papírmunka jöhet a személyes elbeszélgetés (feltéve, hogy aláírtad a dokumentumot). Amikor valaki jelentkezik a Main Shalába, meg kell jelölnie, hogy kinél szeretne tanulni: R. Saraswathinál (Guruji lánya), aki főként a kezdőket oktatja (Marícsjászana
D-ig) vagy Sharath-nál aki az összes többit tanítvánnyal foglalkozik. Persze mindenki Sharath-hoz szeretne bejutni, de ez nem megoldható, és Saraswathi is jó tanár. Így szellemes megoldással szűrik a jelentkezőket anélkül, hogy bármit is  be kéne mutatni. Hiába jelentkeztél Sharathoz, elképzelhető, hogy nem nála fogod eltölteni az elkövetkező hónapo(ka)t, hanem az édesanyjánál, de mindenképpen hasznos lesz. Előttem pont “megbukott” valaki, innen tudom.

Amint megvan a tanárod, kapsz egy belépőkártyát, amely feljogosít az iskola területére való belépésre, és felkerülnek rá az időpontjaid. Külön időpont van a mysore-stílusú órákra és külön a vezetettekre. Érdekesség, hogy a Main Shalának egyedi időszámítása van, amely eltér a helyi időtől, a fali óra 15 percet “siet”, és minden időpontra ennek megfelelően kell megérkezni. Ez a Shala Time.

Egyéb szabályok

Minimum 1 hónapot kell eltölteni az intézményben max. 3-at lehet egyszerre és legkevesebb 6 hónapnak kell eltelni a két látogatás között. Az iskola területén tilos a mobiltelefon használata és mindenféle képrögzítés legyen az mozgó vagy álló.

Órarend

Az oktatás vasárnaptól péntekig zajlik, a szombat és a holdnapok pihenőnapok, a hölgyek a menstruáció első három napjában extra pihenőt tarthatnak.
Hétfőtől csütörtökig mysore-stílusú gyakorlás van, mindenkinek a belépőkártyáján szereplő időpontban kell megjelennie (Shala Time szerint). Amint valaki befejezte a dropbacket a teremben, átmegy az öltözőbe, és egyedül végzi a levezető gyakorlatsort. Ilyenkor felszabadul egy hely, behívják a következő tanítványt.
 Pénteken és vasárnap vezetett órák vannak, pénteken mindenki elsőt gyakorol, vasárnap van vezetett második sorozat (előtte természetesen van még két vezetett első is). Aki már mysore-on másodikat gyakorol azt ide hívják be, a többieket a jóga csikitszára. Az ászanaórákon felül heti kétszer van szanszkrit éneklés óra hétfőn és szerdán, vasárnap pedig konferencia. Ilyenkor Sharath beszél egy témáról, majd kérdéseket lehet feltenni neki.

Költségek

Az első hónap 28.590 INR (kb. 115.000 Ft), ami elég borsos ár a többi Mysore-i iskolához képest, meg úgy általában is. Jó hír, hogy második hónaptól kicsit olcsóbb lesz.
Azt, hogy ilyen magasak az árak egy európai úriembernek köszönhetjük. Amúgy Ö is Guruji tanítványa volt, és elkövette azt a hibát, hogy Indiában magasabb áron tartott workshopot mint a Mester. “Nehogymár” – gondolom így reagált Pattabhi, és jól megemelte az árakat…

Kedvcsináló

Végül egy kis kedvcsináló. A trailert ingyenesen meg lehet nézni, de érdemes megvásárolni az egész filmet is. Inspiráló!

 

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul… (folytatás)

© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved