Szthira szukham ászanam – Mysore stílusban

patPatandzsali Jóga-szútráinak alighanem a leghíresebb aforizmája a “szthiraszukhamászanam” (II.46.), amely azt jelenti, hogy az ászana legyen stabil és kényelmes. Ha ezt sikerül elérnünk, onnantól többé nem zavarnak minket a kettősségek, és alkalmasak leszünk a pránájáma megkezdésére. De mit is jelent ez a stabilitás és kényelem? Természetesen, ahogy az összes többi szútra esetében, itt is igaz az, hogy a valódi jelentés csak guru útmutatásával, gyakorlatba ültetés által tárulhat fel előttünk.

Pattabhi Jois mindig azt mondta, hogy akkor mondhatjuk, hogy egy ászanát valóban elsajátítottunk, ha órákig tudunk benne minden különösebb kellemetlenség nélkül tartózkodni, és ha kijövünk belőle, akkor sem fáj semmink. Az astanga vinyásza rendszerben azonban legtöbbször mindössze öt légzést töltünk a testhelyzetekben, így ezt az órákig tartó “stabilitásvizsgálatot” nem tudjuk napi szinten elvégezni. Akkor mi jelezheti az astanga jóga gyakorlói számára, ha kezdenek megszilárdulni az ászanagyakorlásban?

A tradicionális mysore stílusú ászanagyakorlás heti hat nap gyakorlásból áll, amely során vasárnaptól csütörtökig a számunkra meghatározott utolsó ászanáig haladunk, majd szombaton, valamit teli- és újholdkor pihenőnapot tartunk. Az előbb említett pihenőnapok előtti napokon pedig attól függetlenül, hogy melyik sorozatnál járunk éppen, mindenki első sorozatot gyakorol (természetesen, ha nem végezzük végig az első sorozatot, akkor ilyenkor is megállunk az utolsó “kapott” ászanánk után). A gyakorlást korán reggel végezzük, lehetőleg minden nap ugyanabban az időben. Kezdetben meglehetősen szigorú előírásoknak tűnhetnek az előbbiek, és nem biztos, hogy rögtön fel tudjuk venni ezt a ritmust. A szthira és szukham ezért az astanga jógában leginkább azzal mérhető, hogy mennyire sikerül követni a tradicionális gyakorlási módszert. Ha minden nehézség nélkül fel tudunk kelni hajnalban, és annyira természetes számunkra a reggeli gyakorlás, hogy eszünkbe sem jut továbbaludni, még akkor sem, ha aznap éppen fáradtabbak vagyunk, az annak a jele, hogy kezdjük megtalálni a stabilitást és a kényelmet. Ugyanígy az is nagyon jó jel, ha minden nap különösebb szenvedés nélkül végig tudjuk gyakorolni a saját rutinunkat megfelelő vinyászaszámolással, és nem állunk le valamelyik korábbi ászanánál. Természetesen ezek a változások a gyakorlásunkban fokozatosan következnek be, időt kell hagyni magunknak arra, hogy alkalmazkodjunk az új életmódunkhoz.

A stabilitás és a kényelem hiányát jelzi, ha ingadozik a gyakorlásunk; ha például egy hosszabb munkanap után másnap inkább ágyban maradunk ahelyett, hogy a matracra állnánk, ha pedig éppen jó formában vagyunk, akkor továbbhaladunk a sorozatban, mint kellene, vagy mindenféle extra gyakorlatokat végzünk. Az is instabil gyakorlásra utal, ha nehezünkre esik tartani a pihenőnapokat, és esetleg elvesztegetett időnek könyveljük el őket ahelyett, hogy megértenénk, milyen nagy jelentőségük van az abhjásza (gyakorlás) és a vairágja (elkülönülés) közti egyensúly megtalálásában, és a szattvikus gyakorlásban.

Korábban már írtunk arról, hogy milyen előfeltételei vannak a második sorozatra való továbblépésnek, és ez az aktuális témánkhoz is szorosan kapcsolódik, hiszen csak akkor érdemes újabb ászanákat beépítenünk a gyakorlásunkba, ha az első sorozat már szthira és szukham. Erre általános szabályként azt szokták mondani, hogy akkor állunk készen, ha még egy rendkívül nyűgös napunkon is különösebb megterhelés nélkül végig tudunk haladni a sorozaton (természetesen megfelelő vinyászaszámolással).

Patandzsali azt mondja, hogy ha az ászana stabil és kényelmes, akkor a kettősségek nem fognak minket többé zavarni. Amikor hajnalban megcsörren az ébresztőóránk és kinézünk az ablakon láthatjuk a felkelő Nap melengető sugarait vagy éppen szélvihart és villámlást, mi akkor is kipattanunk az ágyból, és örömteli szívvel gondolunk arra, hogy nemsokára hálaimát énekelhetünk a tanítóinknak, és minden élőlény boldogságáért munkálkodhatunk.

Archívum

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved