Böjt

g2

„Ha böjtölsz és szervezeted kitisztul, akkor isteni fény fog szétáradni benned.”

Author Photo
Mahatma Gandhi
India

Méregtelenítésre fel!

Már régóta készül ez a bejegyzés, ugyanis a böjt körül igencsak sok a kérdőjel, nagyon sokan kérdeznek engem arról hogyan, miként csinálják, mik az alapszabályok, hogyan fogjanak egyáltalán neki. Most megpróbálok nektek összefoglalni egy rövid tuti kis útmutatást a témában, léböjt formájában.
Egy jó kis böjt az egyik legjobb módja a méregtelenítésnek. Egyrészt mert nagyon hatékonyan visszaállítja az esetleges kibillenéseket a szervezetünkben, másrészt az ily módon helyreállított egyensúlyt viszonylag könnyű megtartani, hosszú távon, ha odafigyelünk magunkra. És persze spirituális szempontból is igen jó gyakorlat.

Néhány alapszabály:

  • Télen tilos böjtölni, tavasszal és ősszel a legideálisabb,
  • 3 napnál hosszabb böjtöt egy évben csak egyszer lehet végezni,
  • A böjtre mindig megfelelően rá kell készülni,
  • A böjt megtörése legalább fele annyi ideig tartson, mint maga a böjt.

Előkészületek

Ez az egyik legfontosabb része a böjtnek, hajlamosak vagyunk elsiklani felette, pedig ezzel tudjuk igazán megalapozni, hogy a kúránk sikeres legyen. Először is gondolatban felkészülünk. Tisztázzuk magunkban, hogy hamarosan böjtölni fogunk, tudatosítsuk, hogy mindezt a testi és lelki egészségünk érdekében tesszük, saját magunkért, és megpróbálunk a lehető legtürelmesebbek lenni magunkkal. Ezután megtervezünk mindent, beszerezzük a szükséges eszközöket, ételeket, átgondoljuk a teendőket. És már kezdődhet is a felkészülés, ami ez esetben 1 hét.

Egy héttel a böjt előtt elkezdjük a mindennapos munkát, odafigyelést, ami a következőkből áll:

  • Elkezdünk meleg és lédús ételeket fogyasztani, nem is akárhogyan,
  • Tudatosan vegyünk magunkhoz minden táplálékot, az elkészítéskor a figyelmünk az elkészítésen legyen. Amikor „eszünk” akkor ne figyeljünk másra, ne menjen zene, ne olvassunk, csak az „evésre” figyeljünk, az étel ízére, színére, illatára, és persze ha lehetőségünk van rá és az étel is olyan, együnk kézzel.
  • Fokozzuk a folyadékbevitelt.
  • Az egész böjt alatt és már a felkészülésnél is csökkentsük a teendőinket, inkább olvassunk spirituális témájú könyveket, meditáljunk, figyelmünket kicsit fordítsuk befelé.
  • Csendesedjünk el.
  • Minden nap masszíroztassuk meg magunkat, vagy ha erre nincs lehetőségünk akkor masszírozzuk magunkat valamilyen jó minőségű hidegen sajtolt olajjal (pl. szezámmagolaj) Az egész testünket alaposan. Ez segít kimozdítani a méreganyagokat a helyéről.
  • Reggel éhgyomorra és este vacsora előtt együnk meg egy tk gyógynövényes gí-t (8dkg gí +1ek ezerjófű +1ek gyömbérpor)
  • Kétszer menjünk el szaunázni vagy gőzbe, ha erre nincs lehetőségünk akkor egy otthoni kiadós forró fürdő is megteszi.
  • Aludjunk eleget, kerüljük az intenzív fizikai, lelki igénybevételt.

A böjt

A következőkben egy tuti receptet találtok, arra, hogy mégis hogyan táplálkozzunk a böjt alatt. Én mégis azt mondanám, hogy befelé, a szervezet jelzéseire figyelve válasszuk meg a táplálékot ezen időszakra, ha valami nagyon nem esik jól, akkor azt hagyjuk el, helyettesítsük mással. Ami itt van nem szentírás, mindannyian mások vagyunk. Ha úgy érezzük idő előtt meg kell törnünk a böjtöt akkor azt a böjt megtörésének megfelelően tegyük (ne nyomjunk be egy egész pizzát egyből).

Miket „együnk”

A frissen facsart vagy préselt zöldség- és gyümölcslevek rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak (dobozos társaikkal ellentétben olyan enzimek is vannak a friss levekben, melyek hamar elillannak), a gyümölcslevek természetes cukortartalmának köszönhetően elűzhető az éhségérzet és az agy is kap elegendő energiát ahhoz, hogy elvégezze mindennapos tevékenységét. 3-4 napos böjt ideális. Ennyi idő elég a méregtelenítéshez.

A napi étkezéseinknél a következőt kövessük: Délelőtt gyümölcs, délután zöldségek levét igyuk.
Sokat segíthet ha a frissen préselt levek mellett zöldséglevest főzünk magunknak és annak a levét isszuk.
Végig a böjt alatt megengedett sőt ajánlott a gyógyteák fogyasztása, ezek közül is a vértisztító teák/teakeverékek.

A böjt megtörése

Mint azt már a bejegyzés elején is írtam, legalább annyi idő legyen, mint a böjt fele. Tehát ha 3 napos a böjtünk, akkor 1,5 nap. Fokozatosan térjünk vissza a szilárd táplálékra. Első körben elkezdhetjük a zöldséglével együtt megenni a levesben főtt zöldségeket. Utána pedig áttérhetünk a nagyon nagyon durván megfőzött rizsre, majd tehetünk bele könnyen emészthető zöldségeket mint pl cukkini. És ezeket az ételeket fűszerezzük valamilyen módon, hogy kellőképpen felélesszük az emésztő tüzünket.
A sadhaka számára a böjt nemcsak azt jelenti, hogy kihagy egy-két étkezést, hanem elsősorban azt, hogy leküzdi rossz szokásait, gondolatait, s hogy testileg és lelkileg megpróbál távol maradni a hiábavaló dolgoktól. A böjt több mint nem evés, egy tudatosan és önzetlenül bemutatott testi-lelki áldozat, illetve felajánlás. A böjtölés az önfegyelem fejlesztésének eszköze és lehetőség a jobb önismeretre. Növeli belső erőnket, ezáltal könnyebben szembe tudunk nézni a mindennapok megpróbáltatásaival. Megismerteti velünk saját gondolatainkat, és céltudatosságra, kitartásra, nevel. A böjt fogékonyabbá, érzékenyebbé tesz, és segítségével fejlődik az intuíciónk. Ilyenkor nyitottabbá válunk a finomabb síkokra, könnyebbé válik befogadni mindazt ami a durva anyagi világon túl van.

Ételfelajánló mantra:

OM BRAHMARPANAM BRAHMA HAVIR, BRAHMAGNAU BRAHMANA HUTAM
BRAHMAIVA TENA GANTAVYAM, BRAHMA KARMA SAMADHINA
Az áldozati cselekedet, a szertartás Brahman (Isten).
A felajánlott áldozat (táplálék) is Brahman.
Aki bemutatja az áldozatot, Brahman.
Az áldozati tűz (emésztés) szintén Brahman.
Aki mindenben (minden művében) felismeri Őt, az éri el Brahmant.

Teakeverék tipp: borsmentalevél, hibiszkuszvirág, csalánlevél, nyírfalevél, gyermekláncfűgyökér levelekkel, Elkészítése: 2 evőkanálnyi teakeveréket 1 liter vízzel forrázz le, hagyd állni 5 percig, majd szűrd le!

Néhány zöldség-gyümölcs tipp:
Gyógyító zöldségek
Cékla: olyan aminosavat, betanint tartalmaz, amely serkenti a májsejtek működését, ezáltal a méregtelenítési folyamatokat is; betanintartalmánál fogva pedig a baktériumok szaporodását gátolja a bélben;
Sárgarépa: illóolajai fokozzák a gyomor és a belek vérellátását, segítve ezáltal az emésztést, valamint sejtvédő, vérzsírszint-csökkentő és méregtelenítő hatással is rendelkezik;
Zeller: lúgos kémhatású, segíti a vizeletelválasztást, s mivel szabályozza a szervezet vízháztartását, hasznos tagja a méregtelenítő programoknak;
paradicsom: vízhajtó, bélműködésserkentő, béltisztító és élénkítő hatású, sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz;
Uborka: e nagyon alacsony energiatartalmú zöldségfélének különös bőrtisztító hatást tulajdonítanak;
Retek: a benne található szulforafinok segítik a bélflóra működését, epeserkentő és nyálkaoldó hatással rendelkezik; kiváló vízhajtó és méregtelenítő;
savanyú káposzta: serkenti a bélműködést, béltisztító, gyulladásgátló és vérképző hatású.

Gyógyító gyümölcsök
Narancs: serkenti az anyagcserét, sok antioxidáns hatású vitamin található benne;
Grépfrút: béltisztító, gyulladáscsökkentő, baktérium- és gombaölő hatással rendelkezik;
Alma: emésztésserkentő, nyugtató hatású;
Ananász: emésztést serkentő.

Kellemes megtisztulást!

Gyógyít Ani

Bevezetés az ájurvédába

Huck Ani ayurveda

Ha a jóga útjára lép az ember, vagy az ember lánya, akarva akaratlanul is találkozik ezzel a sokak számára már ismert, de néhányaknak még idegen szóval.

AYURVEDA vagy ÁJURVÉDA.

Mi is ez? És hogyan kapcsolódik egyáltalán a jógához?
A következő bejegyzésben erről lesz szó. Érthetően és élvezhetően próbálom szemetek elé tárni az ájurvéda csodáját nagyon röviden.

Kezdjük tehát az elején. Ez egy tudomány, nem is akármilyen, ez egy holisztikus tudomány, mely azt jelenti: a teljességre, az egészre törekvő, az a gyógyítási mód, melynél figyelembe veszik a beteg értelmi, fizikai és szociális állapotát is. De az ájurvéda még ennél is több, hiszen nem csak a betegekkel, betegségekkel foglalkozik, útmutatást ad a mindennapokban, hogy egyensúlyban legyünk. Eszerint a szemlélet szerint a bennünk lévő mikrokozmosz a minket körülvevő világgal, folyamatos kölcsönhatásban van. Lényünk folyamatosan reagál a minket érő hatásokra, történjenek azok bármilyen síkon. És bizony ezek a hatások kibillenthetnek és ki is billentenek minket egyensúlyi állapotunkból. Ez a tudomány érthető, a mindennapokban alkalmazható tudást ad nekünk, mellyel életminőségünket javíthatjuk, betegségeinket meggyógyíthatjuk, embertársainkkal harmóniában élhetünk, és természetesen spirituális fejlődésünk érdekében is tehetünk. Hiszen az a tudatosság mellyel megajándékozzuk magunkat, nagyban segítségünkre lehet bármilyen úton is járjunk.
Tehát erre a komplexitásra utal a bizonyára sokak számára ismert aforizma melyet az ájurvéda jelentéseként szokás emlegetni:

AZ ÉLET TUDOMÁNYA

Ayurveda-Courses-Kerala-Kannur-Ayurveda-Institute

De honnan is jön?
Indiából. A Védákban már olvashatók az ájurvéda alapjai, melyek a Védák szerint időtlen idők óta léteznek, és kb ie 5000 évvel kezték el lejegyezni. A tudósok pedig úgy ie. 2900 és 3100 közé teszik a legrégebbi Védát a Rig Védát. Meg persze ott van a Charaka Samhita és a Sushruta Samhita a két, az ájurvéda szempontjából mondhatni alapmű melyet kb ie. 1000 és iu. 1000 között jegyeztek le.
Szóval mindenesetre leszögezhetjük, hogy elég régi, bejáratott tudomány.

De miért nyúlnánk az ájurvédához, amikor lemehtünk a gyógyszertárba is?
Véleményem szerint nem kell egyből kidobni a gyógyszereinket, és végleg felmondani a társadalombiztosítást (azért sem mert asszem kötelező), de érdemes megvizsgálni, hogy milyen lehetőségeink vannak ha gyógyulni vágyunk, vagy csak életminőségünket kívánjuk jobbá tenni. A két gyógyítási rendszer között alapvető különbségek vannak, ezen érdemes elgondolkozni egy kicsit.
A nyugati orvoslás az ájurvédához képest gyerekcipőben jár, és a páciensek megközelítése teljes mértékben eltér. A nyugati gondolkodás általában az általánosításon alapul, a megértés kulcsa, a kutatás, elemzés, logika. Átlageredmények, átlgember, átlagsúly… Ezzel szemben keleten az elfogadás, megismerés és tapasztalat az alap. A Keleti kultúrában minden esetben az egyént veszik alapul, és az ő sajátosságaihoz képest alkalmazzák a gyógymódokat. Eszerint a nézőpont szerint nincs két egyforma ember, ami az egyiknek gyógyír a másiknak lehet, hogy méreg.
Másik szempontból pedig nyugaton általában a tüneteket kezelik, sokszor olyan szerekkel, melyek leterhelik a szervezetet, és ne adj isten más tüneteket is okoznak. Ezzel szemben a természetes gyógymódok, alapvető változásokat idéznek elő szervezetünkben anélkül, hogy feleslegesen terhelnék azt. Persze ehhez kitartás kell, hiszen ezeket a természetes szereket az esetek nagy többségében kúraszerűen kell alkalmaznunk, hogy elérjük a kívánt eredményt.

Mégis hogyan jön a kettő egymáshoz? Mármint a jóga meg az ájurvéda?
Ez igazán egyszerű és ésszerű. A két tudomány elég közel áll egymáshoz, azonosak a gyökereik, olyannyira, hogy az ájurvéda alapja a Sankhya filozófia, és mint azt a szorgos jógik tudják, akik meg még nagyon az elején vannak azoknak meg elmondom, Patanjali jóga szútrái is e filozófiai rendszerből szökkentek szárba. A Mac gépünkre se használunk olyan programot amit Windowsra készítettek, mert lehet, hogy nem kompatibilis 🙂 hehe
A jóga illetve a jógi elsősorban az ájurvédát hívja segítségül, ha valamilyen betegség vagy kellemetlen tünet hátráltatja őt a gyakorlásában. Illetve vica-verza, az ájurvéda is előszeretettel hívja segítségül a jóga gyakorlatait, azok köztudott gyógyító mellékhatása miatt.

Végigolvasva ezt a bejegyzést Ani szemüvegén át egy icipici bepillantást kaphattatok a tudományba, mely kéz a kézben jár a jógával, segítve a sadhaka útját 🙂

Folytatása következik…..

Om Tat Sat

Huck Anett

Tippek és trükkök az otthoni gyakorláshoz

otthoni gyakorlás

Mi lehetne csodálatosabb annál, mint korán reggel a tiszta otthonunkban csendben, nyugodt elmével végigáramolni az astanga vinyásza jóga valamelyik jól ismert sorozatán? Ez a bejegyzés abban kíván közreműködni, hogy minél többen megtapasztalhassák ezt az érzést.

A jógagyakorláshoz az úgynevezett Brahma muhurta napszak a legmegfelelőbb, azaz a napfelkelte előtti másfél óra. Ekkor a levegő friss, a környezet csendes, és az is fontos szempont, hogy Indiában ekkor van a leghűvösebb. Frissen, kipihenten ébredve még nem nyomasztanak bennünket a benyomások, amelyek a nehéz munkanap során értek minket, az elme könnyebben tud fókuszálni és kevésbé kalandozik el. A test tiszta, a gyomor üres, tehát a körülmények ideálisak a gyakorláshoz.

Azonban az átlagos nyugati életvitel mellett sajnos nem minden esetben teljesülnek a fent említett feltételek, és így az elme nem lesz friss és fókuszált, sokkal inkább szétszórt és fáradt. Néhány sikertelen kísérlet után olyan vélekedések alakulhatnak ki, mint „én nem tudok otthon gyakorolni”, „reggel sokkal merevebb vagyok, és fájdalmas a gyakorlás” vagy „éhgyomorra szédülök az álló ászanák közben”. Pedig türelemmel és odafigyeléssel ezek a problémák kiküszöbölhetőek. Ehhez szeretnék segítséget nyújtani azzal, hogy leírom a saját reggeli rutinom. Természetesen nekem sem sikerült egyből átállni heti hat reggeli gyakorlásra, és az is biztos, hogy mindenkinek saját, személyre szabott napirendet kell kialakítania, amelyhez talán támpontként szolgálhatnak a saját tapasztalataim.

Már-már közhelynek számít, de mégis azzal kell kezdenem, hogy a reggeli gyakorlás előző este elkezdődik. Érdemes odafigyelni, hogy este 6 után (ez egyéni, a saját emésztésünktől függ) már ne együnk semmi nehezet. Én inkább ebédre szoktam tartalmasabb fogást enni, délután már inkább csak gyümölcsöket vagy salátát fogyasztok. Igyekezzünk minél korábban, lehetőleg 10 óra előtt ágyba kerülni, úgy, hogy a lakásban rendet és tisztaságot hagytunk.

A legjobb, ha sikerül öt órakor felkelnünk (igaz, így nyáron már napfelkelte után ébredek, viszont munka mellett számomra ez az időpont megoldható). Az első dolgom az olajos szájöblítés. Egy evőkanálnyi szezámolajat öntök a számba és pár perc alatt alaposan átöblítem vele a szájüregem. Közben nagyon figyelek arra, hogy ne nyeljem le és ne kerüljön hátra a mandula környékére. Az olajjal lemossuk a káros mikroorganizmusokat is a szájüregről, amelyek elfertőzhetik a mandulát, ha elkezdünk „gargalizálni”. Hogy az idő ne vesszen kárba, közben be lehet ágyazni, feltenni a kávét vagy teavizet és megetetni a cicánkat. Miután végeztem az olajjal, vízzel is többször öblögetek, majd egy alkalmas eszközzel alaposan letisztítom a nyelvem. Ezután következik a dzsala neti (ha sietek, akkor sajnos ez nálam elmarad), majd fogmosás.

Ezután már ihatunk egy pohár vizet, majd kávét vagy teát. A kávéfogyasztás erősen megosztja a jóga gyakorlóit, ám az astangások körében nagy népszerűségnek örvend. Guruji mindig azt mondta, hogy „no coffee, no prana”, és Sharath is rászól az ásítozó tanítványokra, hogy legközelebb igyanak kávét. Ennek ellenére én inkább kerülöm, ha nincs nagyon nehéz hetem, és helyette inkább gabonakávét vagy meleg citromos vizet fogyasztok. A citromos víz különösen frissítő reggel, elkészítése pedig roppant egyszerű: meleg, de nem forró vízbe tegyünk egy szelet megmosott bio citromot. Ezt a napirendi pontot nem szoktam elsietni, jó érzés tíz percet nyugodtan üldögélni egy pohár finom ital mellett egyedül vagy szerencsés esetben a jógás családtagjainkkal. A legeltökéltebbek ilyenkor elolvashatnak egy verset valamelyik őket inspiráló jógás könyvből. Ha nem egyedül vagyunk, akkor figyeljünk arra, hogy csak könnyed beszélgetést folytassunk semleges témáról, még véletlenül se kezdjük el a napi teendőinket sorolni. Az sem túl előnyös, ha a gyakorlásunkat kezdjük már előre értékelni „ha beleszakadok is kitartom az utpluthit száz légzésig”. Ez apróságnak tűnhet, de már előre megpecsételi a gyakorlást az ilyen hozzáállás.

A kellemes hangolódás után nagyon fontos momentumhoz érkeztünk: mindenképp el kell mennünk mosdóra. Ha a kiválasztószerveink még nincsenek hozzászokva a korai keléshez, akkor naulival segíthetünk beindítani az ingert. Ha nem ürítjük ki az emésztőtraktust gyakorlás előtt, akkor nehéznek érezzük magunkat, illetve felléphet fejfájás, szédülés is a bennrekedt salakanyagok miatt. Emellett pedig zavaró, ha Marícsászana C után kell megszakítani a sorozatot egy mosdószünettel.

A belső tisztulás után térjünk rá a testünk külső felületére. Zuhanyzás előtt én száraz ledörzsölést szoktam alkalmazni. Egy természetes anyagból készült, viszonylag erősebb masszázskefével, apró mozdulatokkal, alulról-felfelé végigdörzsölöm a száraz testem (az arcom természetesen kihagyom). Fontos, hogy a söprögető mozdulatok mindig a szív irányába történjenek. Ennek hatására a bőröm kipirosodik, és érzem, ahogy felpezsdül a vérkeringésem. Ez különösen azoknak fontos, akik hozzám hasonlóan hideg végtagokkal ébrednek, és hajlamosak szédülni például utkatászanában. Ezután gyors zuhany következik meleg vízzel, semleges vagy nagyon enyhe illatú növényi szappannal. Figyelek rá, hogy ne áztassam magam sokáig, mivel a klóros víz kiszárítja a bőröm, amit utána nem kenhetek be, mivel akadályozná az áldásos izzadást, ráadásul a krémtől csúszhat a tenyerünk lefelé néző kutyában. Zuhany után tiszta ruhát öltök, és ezzel végeztem is a testem tisztításával.

Hátra van még a környezet megtisztítása: mielőtt leterítem a matracom, mindig összesöpröm a közvetlen környezetét. Az egész nem vesz még egy percet sem igénybe, mégis sokat számít a hangulat megteremtésében. A matrac mellé teszek mindent, amire a gyakorlás közben szükség lehet (zsebkendő, törlőkendő). Még körülnézek, és elpakolok mindent, ami esetleg zavaró helyen van, és elvonhatja a figyelmem.

A nyitómantrát vagy a matracon mondom el, vagy a házioltár előtt, ha én vagyok aznap a „púdzsafelelős”. Ekkor füstölőt, ghí mécsest és virágot ajánlok Patandzsalinak, majd elmondom a mantrát, és utána állok a matracom elejére. Ezután még veszek öt mély, hangos lélegzetet, és kezdem a Napüdvözleteket. Krishnamacharya szerint különösen a kezdő gyakorlóknak fontos, hogy felajánlással induljon a gyakorlás, ezáltal erősíthetik az odaadást, és háttérbe szorulnak az önző célok. Az oltárunkon lehet kép Patandzsaliról, a tanárunkról, vagy bárkiról, akit tisztelünk és inspirál minket a jóga útján.

A teljes fenti készülődés nem egész fél órát vesz igénybe, így fél hatkor már kezdhetem is a gyakorlást, amellyel így 7:15 körül végzek. Hogy mit nem csinálok reggel? Nem melegítek be gyakorlás előtt, hiszen a sorozatok úgy épülnek fel, hogy erre nincs szükség. A Napüdvözletekkel aktiváljuk a test középpontját és felébresztjük a belső tüzet, majd az egymás után végzett ászanákkal fokozatosan kiterjesztjük azt az egész testünkre. Ezt az áramlást reggel lehet leginkább érezni, ezért kár lenne ebbe a fokozatos ébredésbe beavatkozni. Ráadásul csakis úgy érezhetjük tisztán az astanga vinyásza jóga ránk gyakorolt valódi hatását, ha nem keverjük semmi mással.

Látszik, hogy már a gyakorlás előtt rutin célja is a saucsa (tisztaság): a környezetünk, a testünk és az elménk szennyeződéseinek eltávolítása. A vinyászával végzett ászanák ezt folytatják egyre mélyebb rétegekbe hatolva. A saját reggelünk megtervezésénél a tisztaság mellett arra figyeljünk, hogy mi szokta általában elterelni a figyelmünket, és igyekezzünk kiiktatni ezeket a zavaró tényezőket. Kezdetben előfordulhat, hogy minden apróság kizökkent bennünket, legyen akár csak egy nadrágunkból kilógó cérnaszál, de ha nem adjuk fel, és megteremtjük az elérhető legkedvezőbb körülményeket, akkor hamarosan stabil otthoni gyakorlásunk lesz, illetve egy hasonló ütemterv akkor is nagyon hasznos lehet, ha reggeli Mysore-stílusú órákra járunk.

Tippek és trükkök a reggeli, otthoni gyakorláshoz

Mi lehetne csodálatosabb annál, mint korán reggel a tiszta otthonunkban csendben, nyugodt elmével végigáramolni az astanga vinyásza jóga valamelyik jól ismert sorozatán? Ez a bejegyzés abban kíván közreműködni, hogy minél többen megtapasztalhassák ezt az érzést.

A jógagyakorláshoz az úgynevezett Brahma muhurta napszak a legmegfelelőbb, azaz a napfelkelte előtti másfél óra. Ekkor a levegő friss, a környezet csendes, és az is fontos szempont, hogy Indiában ekkor van a leghűvösebb(!). Frissen, kipihenten ébredve még nem nyomasztanak bennünket a benyomások, amelyek a nehéz munkanap során értek minket, az elme könnyebben tud fókuszálni és kevésbé kalandozik el. A test tiszta, a gyomor üres, tehát a körülmények ideálisak a gyakorláshoz.

Azonban az átlagos nyugati életvitel mellett sajnos nem minden esetben teljesülnek a fent említett feltételek, és így az elme nem lesz friss és fókuszált, sokkal inkább szétszórt és fáradt. Néhány sikertelen kísérlet után olyan vélekedések alakulhatnak ki, mint „én nem tudok otthon gyakorolni”, „reggel sokkal merevebb vagyok, és fájdalmas a gyakorlás” vagy „éhgyomorra szédülök az álló ászanák közben”. Pedig türelemmel és odafigyeléssel ezek a problémák kiküszöbölhetőek. Ehhez szeretnék segítséget nyújtani azzal, hogy leírom a saját reggeli rutinom. Természetesen nekem sem sikerült egyből átállni heti hat reggeli gyakorlásra, és az is biztos, hogy mindenkinek saját, személyre szabott napirendet kell kialakítania, amelyhez talán támpontként szolgálhatnak a saját tapasztalataim.

Már-már közhelynek számít, de mégis azzal kell kezdenem, hogy a reggeli gyakorlás már előző este elkezdődik. Érdemes odafigyelni, hogy este 6 után (ez egyéni, a saját emésztésünktől függ) már ne együnk semmi nehezet. Én inkább ebédre szoktam tartalmasabb fogást enni, délután már inkább csak gyümölcsöket vagy salátát. Igyekezzünk minél korábban, lehetőleg 10 óra előtt ágyba kerülni, úgy, hogy a lakásban rendet és tisztaságot hagytunk.

A legjobb, ha sikerül öt órakor felkelnünk (igaz, így nyáron már napfelkelte után ébredek, viszont munka mellett számomra ez az időpont megoldható). Az első dolgom az olajos szájöblítés. Egy evőkanálnyi szezámolajat öntök a számba és pár perc alatt alaposan átöblítem vele a szájüregem. Közben nagyon figyelek arra, hogy ne nyeljem le és ne kerüljön hátra a mandula környékére. Az olajjal lemossuk a káros mikroorganizmusokat is a szájüregről, amelyek elfertőzhetik a mandulát, ha elkezdünk „gargalizálni”. Hogy az idő ne vesszen kárba, közben be lehet ágyazni, feltenni a kávét vagy teavizet, megetetni a macskánkat. Miután végeztek az olajjal, vízzel is többször öblögetek, majd egy alkalmas eszközzel alaposan letisztítom a nyelvem. Ezután következik a dzsala neti (ha sietek, akkor sajnos ez nálam elmarad), majd fogmosás.

Ezután már ihatunk egy pohár vizet, majd kávét vagy teát. A kávéfogyasztás erősem megosztja a jóga gyakorlóit, ám az astangások körében nagy népszerűségnek örvend. Guruji mindig azt mondta, hogy „no coffee, no prana”, és Sharath is rászól az ásítozó tanítványokra, hogy legközelebb igyanak kávét. Ennek ellenére én inkább kerülöm, ha nincs különösen nehéz hetem, és helyette inkább gabonakávét vagy meleg citromos vizet fogyasztok. A citromos víz különösen frissítő reggel, elkészítése pedig roppant egyszerű: meleg, de nem forró vízbe tegyünk egy szelet megmosott bio citromot. Ezt a napirendi pontot nem szoktam elsietni, jó érzés tíz percet nyugodtan üldögélni egy pohár finom ital mellett egyedül vagy szerencsés esetben a jógás családtagjainkkal. A legeltökéltebbek ilyenkor elolvashatnak egy verset valamelyik őket inspiráló jógás könyvből. Ha nem egyedül vagyunk, akkor figyeljünk arra, hogy csak könnyed beszélgetést folytassunk semleges témáról, még véletlenül se kezdjük el a napi teendőinket sorolni. Az sem túl előnyös, ha a gyakorlásunkat kezdjük már előre értékelni „ha beleszakadok is kitartom az utpluthit száz légzésig”. Ez apróságnak tűnhet, de már előre megpecsételi a gyakorlást az ilyen hozzállás.

A kellemes hangolódás után nagyon fontos momentumhoz érkeztünk: mindenképp el kell mennünk mosdóra. Ha a kiválasztó szerveink még nincsenek hozzászokva a korai keléshez, akkor naulival segíthetünk beindítani az ingert. Ha nem ürítjük ki az emésztőtraktust gyakorlás előtt, akkor nehéznek érezzük magunkat, illetve felléphet fejfájás, szédülés a bennrekedt salakanyagok miatt. Emellett pedig zavaró, ha Marícsászana C után kell megszakítani a sorozatot egy mosdószünettel.

A belső tisztulás után térjünk rá a testünk külső felületére. Zuhanyzás előtt én száraz ledörzsölést szoktam alkalmazni. Egy természetes anyagból készült, viszonylag erősebb masszázskefével, apró mozdulatokkal, alulról-felfelé végigdörzsölöm a száraz testem (az arcom természetesen kihagyom). Fontos, hogy a söprögető mozdulatok mindig a szív irányába történjenek. Ennek hatására a bőröm kipirosodik, és érzem, ahogy felpezsdül a vérkeringésem. Ez különösen azoknak fontos, akik hozzám hasonlóan hideg végtagokkal ébrednek, és hajlamosak szédülni például utkatászanában. Ezután gyors, zuhany következik meleg vízzel, semleges vagy nagyon enyhe illatú növényi szappannal. Figyelek rá, hogy ne áztassam magam sokáig, mivel a klóros víz kiszárítja a bőröm, amit utána nem kenhetek be, mivel akadályozná az áldásos izzadást, ráadásul a krémtől csúszhat a tenyerünk lefelé néző kutyában. Zuhany után tiszta ruhát öltök, és ezzel végeztem is a testem tisztításával.

Hátra van még a környezet megtisztítása: mielőtt leterítem a matracom, mindig összesöpröm a közvetlen környezetét. Az egész nem vesz még egy percet sem igénybe, mégis sokat számít a hangulat megteremtésében. A matrac mellé teszek mindent, amire a gyakorlás közben szükség lehet (zsebkendő, törlőkendő). Még körülnézek, és elpakolok mindent, ami esetleg zavaró lehet, és elvonhatja a figyelmem.

A nyitómantrát vagy a matracon mondom el, vagy a házioltár előtt, ha én vagyok aznap a „púdzsafelelős”. Ekkor füstölőt, ghí mécsest és virágot ajánlok Patandzsalinak, majd elmondom a mantrát, és utána állok a matracom elejére. Ezután még veszek öt mély, hangos lélegzetet, és kezdem a Napüdvözleteket. Krishnamacharya szerint különösen a kezdő gyakorlóknak fontos, hogy felajánlással induljon a gyakorlás, ezáltal erősíthetik az odaadást, és háttérbe szorulnak az önző célok. Az oltárunkon lehet kép Patandzsaliról, a tanárunkról, vagy bárkiról, akit tisztelünk és inspirál minket a jóga útján.

A teljes fenti készülődés nem egész fél órát vesz igénybe, így fél hatkor már kezdhetem is a gyakorlást, amellyel így 7:15 körül végzek. Hogy mit nem csinálok reggel? Nem melegítek be gyakorlás előtt, hiszen a sorozatok úgy épülnek fel, hogy erre nincs szükség. A Napüdvözletekkel aktiváljuk a test középpontját és felébresztjük a belső tüzet, majd az egymás után végzett ászanákkal fokozatosan kiterjesztjük azt az egész testünkre. Ezt az áramlást reggel lehet leginkább érezni, ezért kár lenne ebbe a fokozatos ébredésbe beavatkozni. Ráadásul csakis úgy érezhetjük tisztán az astanga vinyásza jóga ránk gyakorolt valódi hatását, ha nem keverjük semmi mással.

Látszik, hogy már a gyakorlás előtt rutin célja is a saucsa (tisztaság): a környezetünk, a testünk és az elménk szennyeződéseinek eltávolítása. A vinyászával végzett ászanák ezt folytatják egyre mélyebb rétegekbe hatolva. A saját reggelünk megtervezésénél a tisztaság mellett arra figyeljünk, hogy mi szokta általában elterelni a figyelmünket, és igyekezzünk kiiktatni ezeket a zavaró tényezőket. Kezdetben előfordulhat, hogy minden apróság kizökkent bennünket, legyen akár csak egy nadrágunkból kilógó cérnaszál, de ha nem adjuk fel, és megteremtjük az elérhető legkedvezőbb körülményeket, akkor hamarosan stabil otthoni gyakorlásunk lesz, illetve egy hasonló ütemterv akkor is nagyon hasznos lehet, ha reggeli Mysore-stílusú órákra járunk.

Ricinusfürdő – Astanga szombati gyakorlás

Ricinusfürdő – Astanga szombati gyakorlás

Ha Pattabhi Joistól megkérdezték a tanítványai, hogy miért nem gyakorolnak szombaton, akkor mindig azt válaszolta, hogy: „ha szombat van, akkor ricinusfürdőt kell venni”. Éppen ezért ez a gyakorlat az astangások körében „szombati gyakorlásként” híresült el.

Története az egész világon

A ricinusolaj az ájurvéda egyik legkedveltebb gyógyolaja, bár nyugaton főként hashajtó hatása miatt ismert. Külsőleg, masszázsolajként alkalmazva gyors és hatásos gyógyír a sérült, túlterhelt szövetekre.

A középkori Európában a növényt Palma Christinek (Krisztus keze) nevezték csodás gyógyító hatása miatt. Az olaj csípős, nehéz és édes, emellett fűtő hatással rendelkezik. Külsőleg alkalmazva fájdalomcsillapító és regenerálja az idegszöveteket. Kínában ízületi fájdalmakra alkalmazzák. Jó hatással van az ízületekre, izomkra, a kötőszövetre és a bőrre.

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved