Az astanga nyitó és zárómantráról 2. rész

GuruJi's

A cikk előző része az alábbi linken olvasható.

A mantrák jelentése

Nyitómantra

Most, hogy már ismerjük a mantrák fordítását, érdemes elgondolkozni rajta, hogy vajon miért pont ezek a mantrák kerültek a gyakorlásunk elejére és végére. Az ászanák helyes kivitelezését, a légzéssel és a tekintettel történő összekapcsolását lehetetlen könyvekből vagy videókról megtanulni, elengedhetetlen közvetlenül egy tanár felügyelete alatt elsajátítani őket. Ráadásul az ászanák egymásra hatása olyan bonyolult rendszert hoz létre az astanga jógában, hogy a gyakorlók sosem próbálnák felcserélni őket, kihagyni elemeket vagy akár új sorozatot létrehozni, kivéve azokat a különleges és nagy jógikat, akik hosszú évtizedek alatt megértették a rendszer lelkét, és úgy találják, hogy szükséges hozzáhangolni azt az adott kor igényeihez. Ezért a tanárok pontosan úgy adják tovább a gyakorlást, ahogy azt ők is kapták. Így hosszú tanítói láncolatokat hoznak létre, amelyeket legegyszerűbben az alapító megnevezésével tudunk jellemezni. Az astanga jóga esetében Patandzsali a legrégebbi ismert láncszeme ennek a füzérnek, így természetes, hogy mielőtt belekezdenénk a gyakorlásunkba megköszönjük neki, hogy leírta ezt a technikát, és most mi is részesülhetünk az áldásos hatásaiból.

Mielőtt azonban közvetlenül Patandzsalihoz fordulnánk végighaladunk a hozzá vezető úton, és minden őt követő gurunak hálát mondunk, hiszen ha ők nem lettek volna, akkor megszakad a lánc, és elveszik a tudás. A konkrét láncolathoz fűződő gurunkon kívül érdemes ilyenkor hálás szívvel megemlékezni a személyes gurujainkról is: a szüleinkről, a tanárainkról és mindenkiről, aki úgy formált minket, hogy végül a jógamatracon kötöttünk ki. Hiszen mit mond róluk a mantra? Olyanok ők, mint a dzsungelben élő gyógyítók, akik még a kígyómarást is képesek semlegesíteni. Ugyanígy, ezek a guruk képesek a szamszára illúziójának (ismétlődő születés és halál körforgásának) mérgéből is kigyógyítani minket. A mantra természetesen itt is többféle értelmezést enged meg: sokan azt mondják, hogy maga a szamszára a méreg, és a gyógymód az, hogy kikerülünk belőle, azaz nem születünk meg többé. Én azonban mostanában másképp gondolom ezt, véleményem szerint nem a szamszára a méreg, csak a móha, vagyis az illúzió az. A jóga célja ennek az illúziónak a megszüntetése, vagyis az, hogy meglássuk saját valódi ragyogó lényünket. Ha pedig ez egyszer sikerül, akkor teljesen mindegy, hogy emberi testben élünk-e, sosem érezzük magunkat többé elveszettnek. Míg ha méregként tekintünk a születésre, az életre és a halálra, akkor könnyen előfordulhat, hogy a jógában a menekvést látjuk, és „tűnjünk el a földi fertőből mihamarabb” szemléletmódot vehetünk fel, ami nem fog segíteni rajtunk. Úgy is felfoghatjuk, hogy a guruk abban segítenek, hogy megszűnjön az a téves szemléletünk, hogy a szamszára méreg.

A rövid kitérő után térjünk vissza a mantra alapgondolatához, amely talán legegyszerűbben a „hála”, az „alázat” és a „bizalom” szavakkal ragadható meg. Van-e vajon jobb módja a gyakorlásunk elkezdésének, mint hálával telve felállni a matracra, és a rendszer iránti nagy tisztelettel és alázattal elénekelni egy gyönyörű mantrát? Nagyon hasznos, ha nem csak belevágunk a hangos légzésbe és ugrálásba, hanem megállunk egy pillanatra, és végiggondoljuk, hogy milyen különleges élmény vár ránk, és milyen szerencsések is vagyunk, hogy a részesei lehetünk.

Zárómantra

Miután végeztünk a gyakorlással a testünk biztosan ujjong, mivel érzi, hogy igazán sokat tettünk az egészségéért, és alighanem az elménk is nyugodt, és bátran áll a nap kihívásai elé. Tehát érezzük, hogy nagyon jót tettünk magunkkal, de mielőtt lepihennénk ismét megállunk egy percre, és elmondjuk a záró békemantrát. A mantra kulcsszava az „együttérzés”, a célja pedig az, hogy felkeltse a szívünkben a vágyat arra, hogy azt a sok jót, amit magunkkal tettünk, osszuk meg másokkal is, és használjuk arra, hogy a világot egy picit jobb hellyé tegyük. A gyakorlásnak rengeteg pozitív hatása van, ami egyben veszélyes is, mert könnyű ezeket az érdemeket a saját önző céljaink eléréséhez felhasználni. Azonban ha odaadóan énekeljük ezt a mantrát, akkor a mások iránti együttérzés fel fog bennünk ébredni. Innentől pedig csak annyi a dolgunk, hogy minél tovább fenntartsuk ezt a szép hangulatot.

Fontos tehát a mantrák helyes kiejtése, de fontosabb a hittel teli éneklés; érdemes ismerni a jelentésüket, de az sem baj, ha magával ragad a hangulatuk a szavak értelméről mit sem sejtve; és hasznos, ha sokat elmélkedünk a szimbólumok mély filozófiai értelmezéséről, de néha engedjük meg magunknak, hogy önfeledten, nagy odaadással zengessük őket.

A hónap témája: mantra

mantra

Az ősi jógikus szövegek kijelentik, hogy Isten hang és a hang Isten: Sabda Brahman. Nincs más,  csak Isten. Isten a mindenség. Isten valódi. Isten a valóság. Isten a hang. A valóság minden formája hang – vagyis zene – mivel lényegében minden rezgésekből áll. Amit mi anyagi létezésnek látunk, az valójában szemmel érzékelhető, füllel hallható és a többi érzékszervünkkel is felfogható lelassult hangrezgés. A hang szüli az anyagot – kezdetben volt a szó.

Az elménk – a kimondott és a néma szavakon keresztül – megteremti a valóságot, amelyben élünk. A legtöbb ember nincs tudatában az erőnek, amelyet szavai gyakorolnak a világra. Senki nem szeret káoszban, konfliktusok között, bomlásban, szennyezésben, betegségeknek kitéve és kétségbeesésben élni, mégis kevesen ismerik fel, hogy a szavaink hozzák létre és tartják fenn az ilyen világot. Rosszul használjuk a szavakat amikor megtévesztésre, szitkozódásra, panaszkodásra vagy mások hibáztatásra fecséreljük őket. A haraggal és reményvesztetten kiejtett szavak romboló légkört teremtenek.

Ha úgy érezzük, hogy megköt és korlátoz a valóságunk, ha nem tetszik, amit látunk, akkor egy mantra segíthet megváltoztatni a történésekhez való hozzáállásunkat azáltal, hogy túljuttat azon, amit általában normálisként fogunk fel. A mantra szanszkrit szó, a jelentése “túljutni az elmén”: a man jelentése elme, a tra pedig keresztül jutni, átkelni. A mantrák varázsigék, amelyek képesek megváltoztatni a valóságot, vagy legalábbis a mi felfogásunkat róla, ami valójában jelentheti ugyanazt, mint az előbbi. De ahhoz, hogy alkalmazni tudjuk ezt a varázserőt, először el kell ismernünk, hogy a mantrák varázsigék, és éppen ezért csak akkor hatásosak, ha tiszta szándékkal és helyes kiejtéssel alkalmazzuk őket. A legtöbbünknek nagyon sokszor el kell ismételni egy mantrát ahhoz, hogy jelentkezzen a hatása. Ahogy a régi korok alkimistái mondták bátorításul: “az ismétlés  hozza működésbe a varázslatot”.

Felvetődhet a kérdés, hogy ha minden Isten, akkor miért van ennyi gonoszság és szenvedés a világban? Gondoljunk erre a következőképpen: jelenleg a Földet az emberi kapzsiság és tudatlanság rombolja. A természet harmóniában van Isten törvényeivel. Mi viszont elvesszük a természetesen fellelhető, eredeti forrásokat és átalakítjuk őket mindenféle anyagokká és árukká. A pénz tűnik az Istenünknek, és a pénz a mantránk. A legtöbb általunk termelt dolog végül szemétként végzi, és a mezőkre vagy az óceánokba dobva szabadulunk meg tőlük, így a környezetünk szennyezetté és mérgezővé válik. A Földünk szinte minden természetes nyersanyagforrását olyan módon alakítjuk át, hogy végül képtelen lesz természetesen lebomlani és visszakerülni a természet körforgásába. A termelt szemét mérgezi a világot és mindenféle szenvedést okoz – ez jelzi, hogy elveszítettük a zenei hallásunkat és elhangolódtunk a harmónia Kozmikus törvényétől. Isten biztosítja az alapvető nyersanyagokat, és fenntartja számunkra a lehetőséget, hogy eldöntsük, ezeket a természet törvényei szerint alakítjuk-e át vagy sem. Hasonló módon Isten adott nekünk hangot és választást, hogy az ő zenekarában  szeretnénk-e énekelni és játszani, vagy inkább alakítunk egy saját bandát az önzésünkkel és a rövidlátó egónkkal. Isten megadja a választás jogát, hogy mely szavakat akarjuk gondolni és kimondani, és a választásaink határozzák meg, hogy milyen világban fogunk élni most és a jövőben.

A Bhagavad Gítá és más szentírások szerint amire a halálunk pillanatában gondolunk, azt fogjuk a következő életünkben megkapni. Ezt hallva különösen szomorú, hogy sokakat váratlanul ér a halál, például baleset vagy repülőszerencsétlenség során a “hú, b.meg” mantrát zengetve, és ezáltal tudattalanul is irányt adnak a következő inkarnációjuknak. Gandhi, a nagy jógi a mantráját zengette amikor gyilkosa eltalálta őt, a tökéletes “Ram”-ra gondolt, amely kétségtelenül jó irányba terelte lelkét útja során.

Isten természete szatcsidánanda – örök létezés (szat), tudás (csit) és áldás (ánanda). Isten mindentudó és mindenütt jelenlévő, de ha Isten áldással teli formáját akarod megismerni – és ki ne akarná? – akkor erre kell koncentrálnod minden gondolatoddal és kimondott szavaddal. Isten udvarias, és nem avatkozik bele a dolgainkba addig, amíg nem fordulunk felé és kérjük a jelenlétét az életünkben. Ha fel akarod hívni magadra valaki figyelmét, akkor fontos tudni a személy nevét. Ugyanígy van ez Istennel is: ahhoz hogy Isten ránk figyeljen, ahhoz a nevén kell őt szólítani, a “hé, te ott!” nem elegendő. Jobb, ha egyértelműek vagyunk.

A szanszkrit a kifinomultság spirituális nyelve. Az Isten neveiből álló szanszkrit mantrák különösen erősek. A legtöbb ember tudattalanul olyan szavakkal tölti meg az elméjét, amelyek világias romboló formaként manifesztálódnak, ezáltal biztosítva a negatív hangulatot és szenvedést. A bölcsek viszont ezt a szenvedéssel teli valóságot Isten szent neveinek éneklésével bontják le. Az Ő neve (náma) megteremi a formáját (rúpa). Nincs különbség Isten és Isten neve között. Ha el akarsz merülni a bhávában, az isteniben, akkor használd a mantrákat, amelyek az Ő szent nevét dicsőítik, hogy felemeld az elméd a konfliktusok, a félelem, a düh, a kétségbeesés és minden egyéb gond fölé, és elérd az ánanda valóságát, amely a valódi otthonod!

Sharon Gannon

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved