Szenvedély és lágyság, avagy miért kávéznak az astangások

Astanga kávé

Alighanem nagyon meglepődik, aki először jön el egy astanga vinyásza jógaórára. A hosszan kitartott, kényelmes testhelyzetek helyett folyamatos mozgásban és erőkifejtésben van része. Jogosan merülhet fel a kérdés benne, hogy hogyan is lesz ebből meditáció?

Ugyanezt kérdezték a tanáromtól, Narasimhantól egyik Jóga szútra órán is. Sosem fogom elfelejteni a döbbenetet, amelyet a válasza keltett bennem, napokig nem tértem magamhoz, csak az járt a fejemben. Narasimhan professzor úr valódi szaktekintélynek számít a témában, hiszen Maharishi Mahesh Yogi egyik legbizalmasabb tanítványa volt, emellett pedig testvérével ők voltak Pattabhi Jois idejében a Main Shala filozófia és mantraéneklés tanárai.

Következzen tehát a nagy tapasztalattal rendelkező bölcs válasza: az astanga vinyásza jóga sorozatainak kezdeti célja, hogy a gyakorlókat kimozdítsa a tudatlanságból (tamasz) a szenvedély (radzsasz) felé. Ezek után érthető a döbbenetem: tényleg azért jógázom, hogy szenvedélyes legyek? Hát nem az a cél, hogy transzcendentális szintre jussunk, de legalábbis a jóság (szattva) kötőerejében szilárduljunk meg?

Érzékelve a hallgatóság zavarodottságát, a tanárom tovább magyarázott. A nyugati társadalomban kicsit sarkítva azt láthatjuk, hogy az emberek napi nyolc-tíz órát nézik a monitorukat a munkahelyükön, majd hazamennek és tovább ülnek a tévé előtt, esetleg haszontalan dolgokat vásárolnak, vagy egymással perlekednek. Egészségtelen, nem friss ételeket esznek és egyéb, káros szenvedélyeknek hódolnak. Ez a leírás jól jellemzi a tudatlanság kötőerejét.

Ha valaki belátja, hogy ez így nem mehet tovább, és elkezd jógázni, akkor az első feladat, hogy kikerüljön a tompaság és az önpusztítás ördögi köréből. Az astanga vinyásza jóga nagyon hatékony módszert kínál számukra: a gyakorlás élénkít és felpörget, új célokat és kihívásokat állít eléjük. A kezdeti lelkesedés hatására gyorsan fejlődnek, lefogynak és erősödnek, délutánonként tévézés helyett az előre- és hátraugrásokat gyakorolják, az étkezésük egészségesebbé válik, az életmódjuk pedig rendszeresebbé. Megszeretik a jógát, majd elkezdenek szenvedélyesen ragaszkodni a gyakorlásukhoz, és kezdetben éppen ez a cél.

Az első pár év tehát a tűz felélesztéséről szól, a szenvedély tüze indítja el a fizikai és mentális tisztulást, és égeti el a tudatlanságot. Azonban ahogy telik az idő, előbb-utóbb készen állunk majd arra, hogy továbblépjünk a jóság kötőereje felé. A szenvedély hatására egyre többet akarunk tudni, forgatjuk a könyveket az astanga jógáról, gyűjtjük a tudást, és elkezdünk gondolkodni a jamákról és a nijamákról. Előfordulhat, hogy a radzsa-gúna hatása miatt túlesünk pár sérülésen, és más szemmel kezdjük nézni az ászanagyakorlást is. Jobban fókuszálunk a légzésre és a dristikre, finomabban és pontosabban végezzük a mozdulatokat. Mivel az erőt már felépítettük a szenvedély kötőereje alatt, képesek leszünk figyelni a könnyedségre vagy akár a kényelemre, és a gyakorlás szattvikussá válik. Ezt az állapotot láthatjuk, ha például Pattabhi Jois régi tanítványait nézzük. A gyakorlásuk nyugodt, stabil, könnyedén repülnek egyik kényelmesnek tűnő helyzetből a másikba.

A legtöbb jógairányzat azt tanítja, hogy az ászana legyen mindig kényelmes, és idővel tartósan elérjük benne a stabilitást is. Ezzel szemben legtöbbünknél az astanga vinyásza jógában a kényelem csak sok év gyakorlás és rengeteg fájdalom után jelentkezik. Ennek az útnak természetesen vannak előnyei és hátrányai is. Hátrány az, hogy a szenvedélyessége nagyon vonzó azok számára, akik már eleve a szenvedély kötőereje alatt állnak, és könnyen túlkapásokba, netán sérülésekbe hajszolhatják magukat, vagy a tűz táplálásával még idegesebb természetűvé válnak. Emellett előfordulhat az is, hogy ha nincs mellettünk felkészült tanár, aki fokozatosan továbbvezet minket, megragadunk a radzsa-gúnában, és nem építjük be a jamákat és a nijamákat a gyakorlásba.

Bár ezt Narasimhan professzor úr nem mondta, de felmerült bennem, hogy a fenti gondolatmenet talán leránthatja a leplet sok astangás kávérajongásának titokzatos okáról is. Ha valaki nagyon álmosan és lustán gyakorol a Main Shalában, akkor általában megkérik, hogy holnaptól igyon egy kis kávét otthon, mielőtt elindul. A koffein híresen radzsasztikus tulajdonságokkal rendelkezik: pörget, felébreszt és növeli a tettvágyat. Éppen ezért nagyon jól támogatja az astanga vinyásza jóga kezdeti szakaszát. Viszont ha valaki már nagyon erősen érzékeli magán a szenvedély hatását, akkor véleményem szerint érdemes csökkenteni a fogyasztását, majd lassan teljesen elhagyni, egy idő után már nem lesz szükségünk rá.

A kilenc dristi

Astanga konferencia

Az astanga triszthána (a figyelem három fókusza) egyik fontos eleme a dristi, azaz a tekintet rögzítése egy meghatározott pont irányában. Ebben a jógairányzatban nyitott szemmel gyakorlunk, és minden egyes ászanához tartozik egy pont, ahová a tekintetünket irányítjuk. Ez amolyan pratjáhára technika, segítségével kikapcsolhatjuk a külvilág történéseit, befelé fordíthatjuk a figyelmünket, így még koncentráltabbá téve a gyakorlásunkat. 
A hangos légzés hangjára történő összpontosítás és az alsó két bandha tartása szintén a figyelmünk befelé fordítását (is) szolgálja, ezen három technika együttes használatával lecsendesíthetjük gondolataink áramlását, vagy akár teljesen ki is kapcsolhatjuk azt, és meditatív tudatállapotba kerülhetünk. Ez a koncentráltság, tudatosság akár észrevétlenül megjelenhet a mindennapokban is, így kiterjetszve a jógagyakorlás áldásos hatását.

Általános szabály a gyakorlás alatt az, hogy ha valamelyik ászanában túl “nehéz” a dristi, akkor názágrára (orrcsúcsra) váltunk. Nézzünk erre egy példát is: adhó mukha svánászanában (lefelé néző kutyában) a köldök (nábi) a hivatalos fókuszpont. Ha egy gyakorlónak ez csak úgy megy, hogy közben görbíti a hátát, akkor ajánlott orrcsúcsra váltani (ellazítani a nyakat is) a gerinc egyenesítése érdekében.

A vezetett astanga óra elsődleges célja a helyes vinyászaszámolás és az ászanákhoz tartozó dristik memorizálása. A tanár számolja a ki- és belégzéseket, és azoknál a részeknél, amelyeket öt vagy több légzésig tartunk ki (ászanák) mondja a dristit. Az itt elsajátított tudást a gyakorló beépíti az egyéni vagy Mysore-stílusú gyakorlásába, amikor a saját légzésritmusában végzi a sorozatot.
A dristik haladó gyakorlásának az tekinthető, amikor már nem csak az ászanák alatt koncentrálunk a fókuszpontokra, hanem az átvezető mozdulatoknál is. Ez már olyan érzés, mintha burokban gyakorolnánk, egy pillanatra sem “nézünk ki” az ászanából, semmi és senki sem zökkenthet ki a folyamatos mozgó meditációból.

A kilenc dristi:

  • úrdhvé – felfelé,
  • brumadhjé – harmadik szem,
  • názágré – orrcsúcs,
  • pársvajóh – jobbra,
  • pársvajóh – balra,
  • nábhou – köldök,
  • hasztágré – középső ujj hegye,
  • angusthágré – hüvelykujj hegye és
  • pádágré – nagylábujj hegye.

A dristik használata által a gyakorló egy speciális “astangás vakságba” kerül, ami segíti a koncentrált tudatállapot elérését, (átmenetileg) megszűnnek a mindennapi gondok, bajok (na meg az örömök is), a gondolatok lecsendesülnek. Ezt tökéletesítve jöhet a mozgó meditáció, ami a fizika gyakorláson túlmutatva, már spirituális tevékenység.

Neked mi jár a fejedben gyakorlás közben?

Bandha Works Jógaiskola

A Bandha Works jógaiskolát három mérnök alapította. Összeköt bennünket a törekvés, hogy a tradicionális astanga vinyásza jógát népszerűsítsük Magyarországon. Mi maguk is elkötelezett gyakorlói vagyunk az irányzatnak, minden évben az astanga jóga fővárosába, a dél-indiai Mysore-ba utazunk, ahol...

Bandha Works FaceBook oldala

Mysore program

Az astanga vinyásza jógát tradicionálisan Mysore stílusban oktatják. A módszer ötvözi a csoportos órák és az egyéni gyakorlás előnyeit. Lényege, hogy a teremben az összes gyakorló a saját légzésének ritmusára önállóan végzi a sorozatot, ezáltal az oktató mindenkinek egyénre szabott igazításokat, utasításokat tud adni, anélkül, hogy ez megzavarná az óra dinamikáját. Ráadásul így az sem probléma, ha valaki rövidített sorozatot végez, míg más a teljes első sorozatot és a második sorozat elejét is elvégzi ugyanazon az órán...
© 2013 Bandha Works - All Rights Reserved